Powered by Smartsupp

Klient

Klient

  • Vyspimese je český specialista na prodej kvalitních matrací, roštů a postelí.
  • Nabídka zahrnuje širokou škálu matrací od různých materiálů až po specifické druhy postelí a roštů, které jsou navrženy tak, aby vyhovovaly různým potřebám a preferencím zákazníků.

Dlouhodobá spolupráce a hledání úzké niky nese už víc jak půl roku své ovoce v podobě meziročního zvýšení celkové organické návštěvnosti o skoro 80 % a meziročního navýšení celkových tržeb z organického vyhledávání o 60 %. Konverzní poměr z organického kanálu se ve sledovaném období 1. 7.–31. 12. 2023 meziročně zlepšil z 1,24 % na 1,48 %. 

Chcete se dozvědět, jak jsme tohoto růstu dosáhli i přesto, že je v segmentu matrací a postelí značná konkurence?

Čtěte pozorně dál!

Na organickém výkonu pracujeme roky

Na začátek je potřeba si uvědomit, že růst organiku se nestal ze dne na den. Na rozvoji e-shopu vyspimese.cz spolupracujeme dlouhodobě již řadu let. E-shop běží na platformě Shoptet. Do dnešní podoby jsme e-shop dostali postupnými kroky, kde jsme se nesoustředili jen na SEO a linkbuilding, ale významnou roli tu hrálo také UX a uživatelský výzkum.

Důvěra klienta hraje při kontinuální práci na SEO značnou roli v úspěchu. Vše je založeno na vzájemné spolupráci, na kompromisech i finančních možnostech klienta. Změny, s kterými jsme my nebo klient přišli, se děly postupně.

Meziroční nárůst počtu uživatelů za období 1. 7.–31. 12. 2023

Jak jsme se k výsledkům dopracovali?

Klíčem k úspěchu bylo hledání úzké niky s cílem odlišit se od konkurence. Nabídnout zákazníkům to, po čem volají, ale často nenachází uspokojivé výsledky ve výsledcích vyhledávání. Tím byly stránky, respektive kategorie pro kombinace rozměrů a dalších vlastností u matrací, postelí či roštů. 

Základem pro nás byla analýza klíčových slov a monitoring klíčových slov. Pravidelně sledujeme vývoj v nástrojích Google Search Console, Ahrefs i Collabim a hledáme inspiraci pro posun klienta. Zde se začaly objevovat nové výrazy ve spojení s rozměry, proto jsme se rozhodli vytvořit analýzu klíčových slov pro tuto oblast dotazů a zjistit jejich potenciál. Na základě hledanosti a konkurenčnosti jsme si spočítali, jak těžké se bude dostat na první stránku ve výsledcích vyhledávání a došli jsme k závěru, že potenciál je více než slibný.  Analýza klíčových slov nám ukázala potenciál nové hledanosti ve výši desítek tisíc hledání měsíčně.

Návštěvnost díky parametrickým kategoriím

V Shoptetu lze poměrně jednoduše vytvořit z běžných filtrů parametrické kategorie. Běžné filtry většinou nechceme indexovat, ty slouží pro uživatele a jednodušší dohledávání požadovaného produktu. 

Pokud ale uživatelé vyhledávají dotazy spojené s parametry produktů, jako tomu bylo v případě Vyspímese, tak jim chceme poskytnout relevantní odpověď v podobě vyfiltrované stránky, která bude indexovatelná a může se zobrazit ve vyhledávání. Více o vytváření parametrických kategoriích na Shoptetu píšeme v tomto článku.  

U Vyspímese jsme tímto způsobem vytvořili řadu nových přistávacích stránek:

  • klasické rozměry matrací, postelí, roštů, polštářů i přikrývek,
  • rozměry matrací dle materiálu a druhu, např. vrchní matrace 180 × 200,
  • rozměry roštů podle druhu, např. pevný rošt 90 × 200,
  • tuhost matrací,
  • určení postelí, např. manželské, pro seniory, pro hosty,
  • rozměry postelí dle materiálu či určení, např. kovové postele 160 × 200,
  • existují i kombinace rozměrů a výšky matrace či nosnosti.

Víte, že … Nové přistávací stránky mohou pomoci i PPC specialistovi, který je může využít pro zacílení reklamy a tím přivádět další návštěvníky na web?

Optimalizace nových kategorií z filtrace

Ruku v ruce s novými stránkami jde i optimalizace. V současné době už Shoptet umožňuje ladit parametrické kategorie velmi podobně jako ty klasické. U nových stránek jsme nastavili základní on-page prvky ihned po jejich vytvoření:

  • vhodné názvy kategorií, 
  • meta title a meta description, 
  • postupně doplňujeme také kratší a delší textové popisy s interním prolinkováním.

Veškeré on-page reflektují vhodná klíčová slova.

Naše návrhy založené na analýze klíčových slov, zejména pak textové popisy, má ve své režii klient. Ten je neustále postupně zapracovával, a proto jsme veškeré podklady i my dodávali postupně. Začali jsme s obyčejnými rozměry a následně jsme přidali další varianty. Je dobré si říct, že jsme nešli jen po vysoce hledaných dotazech, ale vytvořili jsme parametrické kategorie i pro méně hledaná spojení s nižší konkurenčností.

S odstupem času jsme zjistili, že některá spojení se začala hledat výrazně více než před lety a my jsme z toho mohli těžit, neboť relevantní stránky pro tyto dotazy už byly vytvořené.

Jaké z toho plyne doporučení? Častěji aktualizovat analýzu klíčových slov! Analýza klíčových slov by se měla updatovat každý rok.

Role tvorby obsahu a linkbuildingu

I přesto, že bylo nových kategorií velké množství a další vznikaly, tak jsme do hry zapojili blogové články. Mimo tvorbu nových článků využíváme i starší obsah, který aktualizujeme a rozšiřujeme, což je finančně výhodnější – pracujeme s informacemi, které už v článku jsou a ty doplňujeme o další užitečné informace k tématu, čímž odpadají nákladnější rešerše pro úplně nové články. Blogové články nám slouží jako podpora v rámci tvorby interních a externích odkazů (linkbuilding) – obojí hraje svou roli v posunu na lepší pozice. Jde tedy o velmi dobrý zdroj odkazového aktiva pro linkbuildingové aktivity. 

Za zmínku stojí také slovník pojmů, který je jedním z mnoha doplňků na Shoptetu a skvěle slouží k automatickému prolinkování. Proč se pustit do slovníku pojmů?

  • Lze oslovit uživatele v ranější fázi nákupního rozhodování (fáze SEE), proto jsou obsahem často nekonverzní témata.
  • Je možné se s některými dobře vysvětlenými pojmy dostat i do Featured Snippet (rozšířeného výsledku vyhledávání na Google – viz obrázek níže), tak jako se to povedlo nám se slovem „spánkový deficit”. Nejenže se uživatel dozví hledanou informaci, ale posiluje to také důvěryhodnost e-shopu. 

Rozšířený výsledek vyhledávání na Google pro dotaz “spánkový deficit”

Výsledky dlouhodobé spolupráce

Počátek výraznějšího meziročního růstu návštěvnosti zejména z vyhledávače Google jsme zaznamenali zhruba v polovině roku 2023.

Data z GA4 klienta vyspimese.cz 1. 7. 2022–31. 12. 2022 vs. 1. 7. 2023–31. 12. 2023

Při porovnání vidíme skvělé výsledky optimalizace:

  1. 80% nárůst návštěv z organického vyhledávání.
  2. 108% meziroční nárůst z vyhledávače Google.
  3. Celkové tržby z organiku byly vyšší o 60 %
  4. Tržby pouze z Google udělaly 108% nárůst ve sledovaném období.

Podle dat z Google Search Console můžete vidět vývoj organiku za téměř celý rok 2023. Pozitivní trend růstu prokliků z vyhledávání na Google je nejvíce patrný od cca června a července v roce 2023. 

Data z Google Search Console klienta vyspimese.cz – 1. 1. 2023 až 30. 11. 2023

Vývoj pozic během roku 2023

Během období od května 2023 až do listopadu 2023 se e-shopu zlepšily pozice v TOP 10 až u 600 klíčových slov. Jsou mezi nimi jak klíčová slova pro rozměry, tak i ty obecnější. Na screenu ukazujeme změnu u těch nejhledanějších.

Zlepšení pozic do TOP 10 – květen vs. listopad 2023

U více než 270 klíčových slov jsme se nově začali zobrazovat v TOP 10 ve vyhledávání na Googlu. Jak už jsme psali výše, tak zde můžete nově vidět dotazy na spánkový deficit či kombinace pro rozměr pro různé matrace, postele či rošty.

Pouze nová klíčová slova v TOP 10 – květen vs. listopad 2023

Pouze SEO nestačí aneb Jak UX výzkum pomohl ke zvýšení konverzí

Věděli jsme, že když na e-shop přivedeme více uživatelů, tak se na výrazném zvýšení objednávek nemusí růst projevit?

Ano, řešit izolovaně pouze SEO v tomto případě rozhodně nestačilo! Bylo nutné zapracovat na konverzním poměru, který ve výsledku pomůže i ostatním kanálům. Proto jsme do hry zapojili také UX.

Chceme, aby příchozí uživatelé nakoupili a chceme jim tu cestu k cíli co nejvíce zpříjemnit. Než jsme se proto pustili do úprav, zeptali jsme se zákazníků – sáhli jsme po kvantitativním dotazování.

Ve zkratce o dotazování

Využili jsme dva dotazníky.

Jeden byl zaměřený na orientaci uživatele v kategoriích a na přehlednost či případné překážky, které by mohly uživatelé při výběru matrace vnímat.

Druhý se vztahoval na parametry a informace, podle nichž zákazníci upřednostňují výběr produktů. Oba dotazníky se spouštěly na webu přes Hotjar, a to jen na vybraných URL kategorií a produktů matrací.

Na základě výsledků jsme pak doporučili úpravy pro výpis kategorií i detail produktu. Na výpisu produktů to bylo zvýraznění vlastností na jednotlivých kartách – např. tuhosti či nosnosti. Pro detail produktu jsme doporučili klást důraz na podrobný popis a opět na zvýraznění vlastností k tuhosti matrací či jejich nosnost.

Tip: Jak probíhá takové kvantitativní dotazování na webu si přečtěte v článku Hodnocení uživatelské spokojenosti za pomoci kvantitativního dotazníku.

Zpřehlednili jsme hlavní navigaci

Rozhodli jsme se ty nejdůležitější parametrické kategorie dostat blíže k uživateli – díky jejich vysokému počtu a stále dobré hledanosti. Chtěli jsme zkrátit cestu k vybraným parametrickým kategoriím a zjednodušit k nim průchod, a to hlavně v případě, že se na ně uživatel neprokliknul rovnou z vyhledávání.

Proto jsme přistoupili k návrhu nového zobrazení hlavního menu. S tím vznikla i potřeba upravit strukturu. Musely vzniknout nové obecnější kategorie, které by pod sebou měly stávající běžné kategorie i nové parametrické.

Rozdělili jsme matrace, postele i rošty do logických celků. Např. matrace se začaly členit podle:

  • materiálu,
  • běžného rozměru,
  • výrobců,
  • tuhosti,
  • zdravotních benefitů,
  • cenové nabídky.

Wireframe – návrh submenu pro kategorii Matrace

Návrh zahrnoval i unikátní stránku pro matrace na míru. Vyspímese umí dodat jakoukoliv matraci v požadovaném rozměru, tuhosti, nosnosti, a to nejen do postele, ale i do auta či karavanu, prostě kamkoliv. To stejné platí i pro postele a rošty.

Problém byl v tom, že se tato služba nikde na e-shopu nekomunikovala. Vytvořili jsme proto wireframe pro landing page matrací na míru, kterou jsme začlenili do navigace, aby se na ni uživatel mohl jednodušeji dostat.

Ukázka z wireframu pro stránku na míru

Celý wireframe byl podkladem pro kodéra, který podle toho nakódoval a nasadil veškeré úpravy a naše požadavky na e-shop. Úpravy menu i nové stránky pro objednání matrace, postele či roštu na míru byly spuštěny na přelomu Q3 a Q4 roku 2023.

Výsledkem úprav v rámci UX bylo i mírné meziroční zlepšení konverzního poměru z 1,23 % na 1,48 %.

Kontinuální SEO i UX úpravy pokračují

Tady náš příběh ale rozhodně nekončí, protože vidíme další příležitosti, které mohou e-shop vyspimese.cz posunout zase o kus dál.

Objevili jsme možné kombinace rozměrů, které prozatím nemáme pokryté. Začínáme více pracovat se stránkami značek či recenzemi zákazníků a vylepší se také homepage, pro kterou je již nyní hotový wireframe.

Chcete i vy pomoci s kontinuálním SEO nebo více poznat své zákazníky? Spojte se s námi a společně se domluvíme, jak váš web či e-shop posunout kupředu!

  • Kamila Pavličíková

    Kamila Pavličíková

    SEO & UX consultant

  • Marek Žáček

    Marek Žáček

    Co-owner & Managing director

Zajímá vás více o naší práci?

Všechny reference

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz