Jak jsme pomohli UNIQA odhalit tajemství konkurence a získat náskok. Pomoci umíme i vám!
Klient
Klient
UNIQA se řadí mezi pět nejsilnějších značek v oblasti pojistných trhů v ČR
Je součástí skupiny UNIQA Insurance Group, která je aktivní na 18 evropských trzích
Na českém trhu funguje již od roku 1993; nejprve jako Česko-rakouská pojišťovna (do roku 2001) a poté jako UNIQA pojišťovna.
Jako univerzální pojistitel nabízí kompletní paletu pojistných produktů pro občany i korporátní klienty.
V rámci spolupráce s pojišťovnou UNIQA jsme dokázali zjistit, co a jak komunikuje její konkurence a najít prostor, jak se může UNIQA odlišit, aby její komunikace byla co nejvíce efektivní.
Data driven analýza konkurence pro UNIQA
Dnes vám budeme vyprávět příběh, který má, jako každý v našem podání, šťastný konec. Hlavním hrdinou je pojišťovna UNIQA, kterou není třeba příliš představovat, neboť ji znají klienti napříč Českem i Slovenskem. Ačkoliv jsou naprostými profesionály svého oboru, kteří svou práci odvádí na jedničku, už delší dobu si sami uvědomovali, že doposud příliš neznali své postavení vůči konkurenci a zároveň i potřebu se oproti silné konkurenci odlišit. Proto se na nás před časem obrátili s dotazem, zda je možné zajistit porovnání s konkurencí a najít opomíjená místa – zjednodušeně zjistit, kde co dělat jinak a kde zabrat, aby se od své konkurence skutečně lišila.
Tak, jak si je UNIQA jistá svými nabízenými službami a produkty, nebyla si příliš jistá svým postavení oproti konkurenci. Dobře si ale uvědomovali, že i když je to klišé, znát správně svou konkurenci a vědět, jak si oproti ní před klienty vedu, je klíčem k úspěchu. A i když tuto teorii zná sice většina firem i e-shopů, skutečnost je jiná.
Aby UNIQA přesně věděla, jak se dále prezentovat, přišli jsme na řadu my a naše brand analýza.
Co jsme v rámci brand analýzy zjišťovali?
Postavení značky na trhu – poskytne klientovi vhled do jejich současného tržního podílu a vnímání značky zákazníky ve srovnání s konkurencí. To umožní identifikovat příležitosti pro růst a strategicky plánovat, jak posílit svou pozici na trhu.
Porovnání webového výkonu a technologických řešení konkurence – pomůže zjistit, jak si webová stránka klienta stojí v oblasti rychlosti načítání, uživatelské přívětivosti a funkčnosti. Díky tomu lze identifikovat oblasti pro technické zlepšení a zvýšit spokojenost uživatelů.
Hodnocení prodejních taktik pomocí tzv. „biasek“ z messy middle konceptu – umožní pochopit, jak psychologické předpojatosti ovlivňují rozhodování zákazníků v komplexním nákupním procesu. Díky tomu lze efektivněji optimalizovat prodejní strategie, oslovit zákazníky a zvýšit míru konverze.
Tone of Voice a komunikační taktiky – poskytne nám data k vytvoření konzistentního a přesvědčivého sdělení, které rezonuje s cílovou skupinou. To přispěje k silnější identitě značky, odlišení od konkurence a budování důvěry u zákazníků.
Porovnání vizuální identity – jde o prvky, jako jsou logo, barvy a design. Jejich porovnání s konkurencí identifikuje příležitosti pro vylepšení vizuální komunikace, aby klient lépe oslovil zákazníky a zvýšil zapamatovatelnost značky.
Visual recognition – pomůže klientovi pochopit, do jaké míry jsou jejich značkové prvky rozpoznatelné a zapamatovatelné pro zákazníky. To umožní posílit vizuální prvky značky, zvýšit povědomí a loajalitu zákazníků.
Zhodnocení příležitosti značky z pohledu uživatelského zájmu a konkurence – řekne klientovi, do jaké míry jsou jednotlivé komponenty značky rozpoznatelné a zapamatovatelné pro zákazníky. To umožní posílit vizuální prvky značky, zvýšit povědomí a loajalitu zákazníků.
Zhodnocení digitálního Share of Voice – zjistí podíl značky v online diskuzích a zmínkách ve srovnání s konkurencí. Díky tomu klient může lépe strategicky plánovat své digitální marketingové aktivity, zvýšit viditelnost značky a oslovit širší publikum.
Jak přesně jsme postupovali?
Prvním cílem bylo zjistit postavení značky UNIQA v tuzemsku i na Slovensku oproti konkurenci pomocí share of search revidovanou o data z ČAP. Součástí share of search bylo také rozdělení pohledu na brandové a nebrendové výrazy.
Díky porovnání obchodních taktik (biasek) u jednotlivých konkurentů jsme si ověřili, jaké značky dávají ve své komunikaci důraz na různé psychologické taktiky.
Další část představovalo vyhodnocení technického řešení webu oproti konkurenci a hledání potenciální slabiny na webu UNIQA.
Následně jsme zjišťovali tone of voice UNIQA vs. konkurence a hledali jsme, kde a jak se může UNIQA oproti konkurenci odlišit. Cílem totiž bylo, aby UNIQA nebyla v komunikaci zaměnitelná. Porovnávali jsme jednotlivé komunikační taktiky rozdělené v 6 charakteristikách a opět jsme hledali ušlý potenciál pro UNIQA. Z pohledu socialu jsme porovnávali komunikační styl a tone of voice ve 4 dimenzích – formal/casual, serious/funny, respectful/irreverent, matter-of-fact/enthusiastic. Tone of voice odráží hodnoty, cíle i zaměření značky a pomáhá navázat spojení s tím správným publikem. Měl by být výrazný, rozpoznatelný a jedinečný, aby vaše sdělení vyniklo v záplavě digitálního obsahu a zanechalo na zákaznících trvalý dojem. Každým textem, ať už na webu, sociálních sítích nebo třeba e-mailu, přispívá k tomu, jak je značka cílovou skupinou vnímána. Není to jen o používaných slovech, ale o vyjádření postoje k obsahu. S tím se samozřejmě pojila i vizuální identita, tj. porovnání palety barev, kterými se prezentuje UNIQA a konkurence. Porovnávali jsme paletu barev – dle vlivu barev na vnímání spotřebitele – jak vyvolávají různé emoce a asociace ke značkám./li>
Poté přišlo na řadu porovnání komunikace v rámci digitálních kampaní a jak se jednotlivé pojišťovny prezentují – prošli jsme reklamní kanály, které využívá UNIQA a její konkurenti a porovnávali jsme jednotlivé reklamní formáty (statické bannery či videa) i komunikaci reklamních kampaní. Soustředili jsme se zde hlavně na komunikované produkty a služby a následně jejich styl odkomunikování. Na co jsme tak přišli a jaké řešení jsme navrhli? Pokud vnímáme web jako nástroj pro komunikaci s uživateli, je zřejmé, že pečlivě promyšlený tón hlasu hraje klíčovou roli. To se odráží i do reklamních kampaní. Porovnali jsme proto konkurenci s UNIQA z pohledu komunikovaných produktů nebo služeb. Například jedna pojišťovna více komunikovala pojištění automobilů, jiná zase úrazové pojištění. Při shodě nabízených produktů jsme porovnávali tone of voice využívaný při komunikaci. Výstupem poté bylo doporučení, kde má UNIQA prostor k lepší komunikaci – například více článků na blogu s odpověďmi na časté otázky klientů.
Zjišťování přesných dat za zlomek ceny
Rozhodli jsme se zvolit cestu tvrdých dat pro maximální přesnost odpovědí.
Datové řízení značky je vhodné pro klienty, kteří si uvědomují, že dobře neznají své postavení vůči konkurenci, ale nechtějí se pouštět do extra offline průzkumu na půl roku<. Například Air Bank si v minulosti udělala průzkum trhu, jehož výsledkem bylo, že se najednou začala prezentovat jako free společnost, kam můžete vyrazit klidně i se zmrzlinou. Celé ji to přitom ale vyšlo až na několikanásobek!
UNIQA za pouhý týden a podstatně nižší náklady přesně ví, kde jsou její slabiny, v čem je třeba zabrat a jaké kroky podniknout, aby nejenže se oproti své konkurenci lišila, ale navíc byla pro širokou veřejnost skutečně nezaměnitelná!
Pomůžeme i vám
I vy si občas přijdete v rámci konkurenčního prostředí lehce ztracení? Napište nám, rádi vám pomůžeme posunout váš byznys kupředu, jako jsme už pomohli stovkám našich spokojených klientů.