9 minut čtení
Myslíte si, že máte na webu dostatek přistávacích stránek a jste daleko před konkurencí? Opak může být pravdou. Odhalte skrytý potenciál nových landing pages a věnujte pozornost správnému filtrování. Poradíme vám, co zlepšit.
Toužíte po lepších pozicích a vyšší návštěvnosti z vyhledávačů? Možná vám chybí vhodné vstupní stránky a uživatelé tak nenacházejí odpovědi na své otázky.
Představte si situaci, kdy potenciální návštěvník vaší stránky vyhledává dotaz “stříbrná barva na vlasy”. Vy sice umožňujete filtrování podle barev a stříbrné barvy skutečně prodáváte, ale samostatnou kategorii pro ně nemáte vytvořenou. Nemůžete tedy dosahovat skvělých výsledků z vyhledávání bez optimálních nebo neexistujících stránek.
Správná landing page je důležitá i pro PPC neboli online reklamu. Kvalita reklamy je závislá na přistávací stránce, která musí být relevantní a odpovídat klíčovému slovu. Není nic horšího než směřovat uživatele pouze na homepage nebo do velmi obecné kategorie.
Pro opravdu specifické dotazy, jako jsou longtaily, je výhodné mít vlastní stránku. Jde o fráze, které se skládají z několika slov. Jejich měsíční hledanost nesahá do závratných výšin, ale panuje u nich nízká konkurence, a proto je u nich velmi jednoduché získat přední příčky v organických výsledcích vyhledávání (neboli v SERPu – Search engine result page).
Tvorbu nových stránek musíme nejprve dobře promyslet a zvážit, na jaké místo je z hlediska informační struktury webu zařadíme. Lze jít cestou nových statických kategorií, které budou součástí nadřazené kategorie. Dejte si ale pozor na počet úrovní struktury webu. Čím více je kategorie zanořená, tím větší práci dá uživatelům a vyhledávačům se k ní propracovat. Navíc velký počet zobrazených kategorií může vypadat nepřehledně a má tendenci zhoršovat orientaci na e-shopu.
Pokud přidáváte jednu nebo pár stránek, vytvořte článek na blog a využijte jeho potenciál. Získáte prostor pro sdělování zásadních informací týkající se vašeho webu, můžete edukovat zákazníky nebo je navést při rozhodování, jaké zboží koupit. Myslete na to, že článek by neměl sloužit jako náhrada za produktovou kategorii. Šance, že návštěvník nakoupí přímo přes něj není tak velká, jako když ho přivedeme rovnou do požadované kategorie s výpisem produktů.
Schovejte také nové přistávací stránky do parametrických indexovatelných filtrů. Zejména e-shopy tímto řešením můžou vyběhnout s konkurencí. Hodí se v případě, kdy už máme velmi členitou informační architekturu a přidání dalších statických kategorií do navigace by bylo velmi nepřehledné. Uživatelé přitom vyhledávají různé vlastnosti v kombinaci s dotazem na produkt. Typicky jde o barvy, velikosti, značky oblečení a další.
Využijeme tak slovních spojení, které se často objevují ve filtrech produktů a uděláme z nich plnohodnotné přistávací stránky pro návštěvy z vyhledávání.
Filtrace produktů na e-shopu je benefit hlavně pro uživatele, aby se co nejrychleji dostali k požadované variantě výrobku. Nesmíme ale zapomínat ani na vyhledávače a velmi zásadní indexaci, která zajistí, že se vyfiltrovaná stránka zobrazí v SERPu.
Robot prochází parametrické filtry na webu. Vyhledávače mohou jejich URL indexovat, a proto se na ně uživatel proklikne přímo z výsledků vyhledávání. Tyto vyfiltrované stránky mají nejen unikátní “hezkou” URL, ale také obsah a jsou tak relevantnější i jako cílové stránky pro PPC reklamu. Jde o hledané kombinace, proto je chceme mít zaindexované.
Stránka parametrického filtru našeho klienta zobrazená na první stránce SERPu pro konkrétní klíčové slovo.
Obyčejné filtry na webu robot vyhledávače vůbec neprochází a tudíž ani neindexuje. Jejich zaindexování není žádoucí, protože tyto kombinace vytváří nekonečně mnoho výsledných URL. Proto nastavujeme zákaz procházení pro roboty. Obyčejné filtry tedy slouží jen pro uživatele k třídění produktů e-shopu.
Chování obyčejných filtrů a kombinace několika položek. Do URL přibývají další znaky při zatržení více možností, nemění se on-page stránky, jen vyfiltrované produkty.
Jednoznačnou odpověď nabídne analýza klíčových slov. Ukáže, které kombinace vlastností uživatelé hledají ve spojení s produkty, jenž na e-shopu prodáváme.
Zjistíme, že například šaty se často hledají ve spojení s barvou, velikostí a ročním obdobím. Naproti tomu se může ukázat, že jiné kategorie produktů se s barvou skoro nehledají. Z toho vyplývá, že parametrické filtry, které plánujeme indexovat, nemůžeme dát slepě napříč všemi kategoriemi e-shopu. Je nutné definovat konkrétní kategorie a k nim i vlastnosti, které chceme mít zaindexované.
Nastavení parametrických filtrů se většinou neobejde bez zásahu programátora. Často toto řešení není úplně jednoduché a vyžaduje finanční investice.
Parametrické filtry má dobře ošetřené platforma pro internetové obchody Shoptet. V administraci Shoptetu snadno nastavíte parametry a přiřadíte parametrický filtr ke kategoriím a pouhým zatržením v checkboxu určíte, jaký parametr bude indexovatelný, a který nikoliv.
Nastavení parametru pro filtraci v rozhraní administrace Shoptet. Parametrické kategorie nastavíte v oddílu Marketing → Pokročilé SEO.
Souhrn a nastavení kombinací pro SEO friendly filtry v administraci.
Parametrickým filtrům se generují vlastní “hezké URL” bez nesmyslných písmen a znaků. Další vlastností jsou jedinečné on-page prvky. Stránka indexovatelného filtru má také unikátní:
Pokud filtrujete podobnou položku, na stránce se změní výše uvedené prvky. Pokud ale narazíte na obyčejný filtr, nic z toho se nestane a stránka zůstane v původním zobrazení. Za URL adresou pouze naskočí kombinace znaků, které určují tuto vyfiltrovanou stránku, a tu má vyhledávač ignorovat.
Změna on-page i URL při zafiltrování indexovatelného filtru.
Pokud váš e-shop funguje na platformě Shoptet, můžete si v administraci pro každou kombinaci parametru a kategorie snadno nastavit URL, titulek, meta popisek i perex. Jednotlivé prvky musí zahrnovat požadovaná klíčová slova, aby se stránky průchozích filtrů umisťovaly na předních příčkách v SERPu.
Nastavení unikátních on-page prvků pro parametrický filtr v administraci e-shopu na Shoptetu.
Musíte správně nastavit pořadí filtrů, aby nevznikaly duplicity při zatržení dvou a více kombinací. Jinak řečeno, aby najednou nevznikly dvě stejné stránky se stejnými produkty, jako například spojení barvy a značky u šatů – “bílé šaty Guess” vs. “šaty Guess bílé”. V tomto případě pomůže opět analýza klíčových slov, která nám ukáže v jakém pořadí se nejčastěji jednotlivé kombinace pro kategorii vyhledávají. Díky tomu zvolíme jednu hlavní URL, na níž budou směřovat všechny další varianty.
Uživatelé většinou nehledají kombinace více jak tří parametrů. Musíme proto nastavit, aby se při zatržení vyššího počtu parametrů aktivoval obyčejný filtr. Takové kombinace je nutné vyloučit z procházení robotem, aby nedošlo k jejich zaindexování, a také kvůli úspoře crawl budgetu robota. Crawl budget je počet stránek webu, které dokáže robot vyhledávače projít během určitého času. Toto nastavení platí i pro obyčejné filtry, které nechceme indexovat.
Pokud potřebujete pomoc s vytvářením a návrhem filtrace pro váš e-shop, ozvěte se. Rádi vám pomůžeme, kdykoliv.