5 minut čtení
K budování brandu vede trnitá cesta, proto potřebujete dobré parťáky, kteří vám hlídají záda. Společně s klientem Láskakit (dříve Laskarduino) a grafickým studiem Smeczka jsme vytvořili nový vizuální styl celého e-shopu a snížili míru opuštění o 20 %. Jak se nám to povedlo?
S grafickým a kreativním studiem Smeczka a klientem jsme pravidelně řešili jednotlivé vývojové body celého redesignu a konzultovali výsledky dílčích činností:
Nešlo o naši první kooperaci se Smeczkou, takže všechny práce probíhaly hladce podle předem stanoveného plánu redesignu – viz níže.
S klientem jsme se původně domluvili na nové corporate identitě (firemního stylu) včetně nového loga, z čehož následně logicky vyplynul i redesign celého e-shopu.
Optimio je od svých počátků postavené na rozhodnutích podloženými daty. Proto jsme chtěli mít před možnými úpravami e-shopu jasno, co a jak změnit tak, abychom dosáhli nejlepšího výsledku. Postup naší práce byl následující:
Na základě nejnovějších obecně platných pravidel použitelnosti byla identifikována problematická místa, která jsme řešili prioritně. Stanovené hypotézy jsme kvalitativně ověřili pomocí heatmap.
Zajímaly nás informace ze zákaznické linky. Zpětná vazba uživatelů je vždy klíčová. Když něco nemůžou najít nebo mají s něčím problém, ozvou se právě na zákaznickou linku. Opakující se dotazy shromažďujeme jako podklady do budoucna. Zde jsme na základě častých žádostí o tipy na použití a návody pro Arduino začlenili do výpisu kategorie informační box s odkazy do blogu, který nabízí odpovídající obsah.
Kvantitativní formou dotazování (online dotazníkem) jsme ověřili spokojenost uživatelů s blogem. Zajímalo nás, jestli objevíme nové náměty ke tvorbě obsahu – chtěli jsme na maximum propojit články s produkty. Díky tématu „bastlení“ jde ve velké míře o rady a tipy jak používat produkty Láskakit při vytváření větších funkčních arduino projektů.
Na základě předchozích bodů jsme vytvořili funkční drátěný model (wireframe) pro celý e-shop včetně mobilní verze. Jednalo se o typové stránky: homepage, kategorie, detail produktu, celý checkout proces (neboli objednávkový proces), kontakt, o nás, registrace, zapomenuté heslo a stránku 404. S klientem jsme podrobně řešili a upravovali funkčnost prvků wireframu a logického toku informací v několika připomínkových kolech tak, až jsme se dostali k finální verzi wireframu.
Podle drátěného modelu, který jsme dříve komunikovali i s kodérem, vytvořila Smeczka grafický návrh všech typových stránek e-shopu (mobilní a desktopové verze).
Posledním krokem bylo kódování grafických šablon a nasazení na platformu pro e-shopy Shoptet.
Původní e-shop neměl problém s konverzním poměrem ani jinými metrikami výkonu, které by naznačovaly problematická místa. Od redesignu jsme proto v tomto směru neměli vysoká očekávání. Redesign přirozeně vyplynul při návrhu nového loga e-shopu.
I přesto jsme po redesignu dosáhli snížení míry opuštění e-shopu v průměru o 15 až 20 %:
Snížení míry opuštění se v naprosté většině týkalo URL kategorií, kde je nižší bounce rate žádoucí – chceme, aby z výpisů produktů uživatelé pokračovali dál buď na další stránku nebo do detailu produktu.
Vše komplikovala změna názvu značky (z legislativních důvodů) a tím vyvstala i potřeba nové domény. O změně domény jsme naštěstí věděli s dostatečným předstihem a minimalizovali jsme škody při přechodu.
O poklesu organické návštěvnosti jsme klienta informovali předem. I když jsme všechny URL staré domény přesměrovali přes trvalé přesměrování Redirect 301, tak organic skutečně meziročně klesl o cca 40 %. Jde o velkou ztrátu, která je však logická.
Důležitý tip: Pro větší změny na e-shopu v řádu dní vyberte období s nejnižším počtem objednávek.
Při přechodu na novou doménu za ostrého provozu e-shopu je třeba kromě organicu pohlídat také ostatní kanály jako jsou Google Ads, Sklik, Facebook a srovnávače.
U téměř všech reklamních systémů při změně domény musíte upravit feedy a nastavení (viz níže uvedený checklist), které se může projevit zpožděnou reakcí systémů na úpravy. Jednoduše řečeno, několik dní trvá, než se chytnou nové feedy s novou doménou.
Proto jsme identifikovali období s nejnižším počtem objednávek v roce – konec července a týden po Vánocích. V prvním termínu proběhl celkový redesign a ve druhém, vánočním termínu, jsme přešli na novou doménu. Eliminovali jsme tak klientovu ztrátu z možného ušlého zisku placených kampaní, které nabíhaly několik dní do předchozích výkonů. Podrobně o přechodu na novou doménu píšeme v tomto článku.
Přemýšlíte nad redesignem nebo řešíte přesun na novou doménu? Ozvěte se, rádi vám pomůžeme.