7 minut čtení
Přemýšlíte, jak v e-commerce získat další kousek náskoku před konkurencí? Dnes se zaměříme na klíčové detaily, na které se zapomíná. I obyčejná změna názvu u produktu může přinést nové konverze. Jak opravdu naplno využít potenciál vašich reklam? Vyšperkujte feed! Poradíte si i bez IT specialisty.
Když se řekne feed, nejčastěji si asi vybavíme, jak jsme před chvilkou skrolovali Instragramem, abychom zkontrolovali nejnovější příspěvky našich oblíbených profilů. E-shopaře ale mnohem víc zajímá tzv. XML feed a na něj se dnes zaměříme!
XML feed je datový soubor s informacemi o produktech, které jsou nezbytným pomocníkem při tvorbě kampaní. A právě tyto údaje vedou k vyššímu výkonu reklamy, pokud jsou tedy kvalitní.
Nesprávné informace o produktech jdou ruku v ruce i s jejich zamítáním a následném znemožnění inzerce. Zajímejte se o to, jak si stojíte! V nástroji Google Merchant Center najdete správu feedu i diagnostiku produktů.
V následujících řádcích vycházíme ze dvou předpokladů. To znamená – víte, že váš feed potřebuje upravit, a nemáte k dispozici IT oddělení.
Co s tím? Nehažte flintu do žita. S řadou úprav si poradíte sami nebo vám pomůže specialista na placenou reklamu.
S optimalizovaným feedem získáváte větší relevantnost produktů na vyhledávácí dotazy a tím i více zobrazení, prokliků a konverzí. Pojďme se společně podívat na několik problémů, se kterými jsme se setkali u klientů v praxi. Začneme s feedem pro Google.
Jde o velmi unikátní chybu. Názvy jednotlivých položek sice vidíte na webové stránce, nepřenáší se ale do feedu. S produkty bez názvů si Google netyká, jsou zamítnuty a nelze je inzerovat.
Informace doplníte pomocí nástrojů pro scrapování webových stránek. Zkuste třeba Screaming Frog, který je zdarma až do využití 500 URL s omezením některých funkcí.
Postup je následující. Z Merchant Center stáhněte seznam produktů, u nichž chybí názvy. Následně URL nahrajte do Screaming Frogu, který získá podrobné informace z webových stránek. Pro tyto účely je důležitý hlavně nadpis nebo titulek, protože mohou obsahovat chybějící název produktu. Pak už jen spojte dohromady tabulku z Merchant Center s tabulkou ze Screaming Frogu přes společný prvek URL.
Jak doplnit názvy? K ruce potřebujeme doplňkový zdroj, a to Google tabulky neboli spreadsheet. Tabulka může mít jednoduchou strukturu o 2 sloupcích, kde v prvním bude ID produktu a ve druhém příslušný název zboží. Jakmile ji vyplníte, nahrajte ji do Merchant Center.
Výše zmíněný způsob úprav ukazuje, že můžeme měnit obsah feedu nezávisle na webových stránkách. Stejně tak můžeme testovat změny u názvu produktů.
Samotný název umí být dobrým nástrojem k získání zákazníků. Pokud ho zvolíme dobře a zaujme uživatele, zvýší se míra prokliku. Důležitý je také pro hodnocení relevantnosti u vyhledávaného výrazu k danému produktu.
Inspiraci pro změnu názvů najdeme často ve vyhledávacích dotazech, u kterých přesně vidíme, jaká slova uživatelé hledají.
Obecně může fungovat i malá změna. Řekněme, že produkt obsahuje vzor z oblíbené filmové série Star Wars, který ale není na první pohled vidět, protože přiložený obrázek je malý. Slovo Star Wars proto přidáme na začátek názvu produktu a výkon se výrazně zvýší.
Uveďme si ještě jeden příklad. Šicí stroj je sice určený pro začátečníky, ale vizuálně vypadá jako ostatní stroje určené pro profesionální práci. Do názvu proto stačilo přidat spojení šicí stroj pro začátečníky a výkon produktu jde opět nahoru.
EAN je jedinečný identifikátor produktu. Setkáme se s ním i v běžném životě, například v supermarketu. Aby prodavačka mohla načíst jednotlivé položky z vašeho nákupu, musí na každé z nich být právě EAN, tedy čárový kód s číslem.
A teď zpátky k e-shopům. Problém, který pálí mnoho internetových obchodů, je absence těchto kódů ve feedu. Přitom stačí využít jednoduché externí nástroje, které pomohou s jejich dohledáním. Vyzkoušejte bezplatný Barcode Lookup nebo třeba placený vyhledávač EANů od ui42 DIGITAL.
K zamítání produktů z důvodu chybějících EANů by od druhé poloviny roku 2019 nemělo docházet, i tak jsou ale pro jednotlivé položky ze sortimentu velmi důležité. Napárují se k příslušnému zboží a e-shop se tak zařadí do skupiny prodávajících. S chybějícími kódy by zůstal až na konci výpisu.
Vyzkoušet můžete i klasické vyhledávání ve fulltextu. Mnoho e-shopů uvádí EANy mezi parametry a lze se jimi inspirovat. :-)
Jak je doplnit? Využijeme opět doplňkový zdroj, a to Google tabulky. Tabulka může mít jednoduchou strukturu o 2 sloupcích, kde v prvním bude ID produktu a ve druhém příslušný EAN. Google ho značí jako GTIN. Jakmile je vyplněná, nahrajeme ji do Merchant Center.
Pokud využíváme Mergado, můžeme místo doplňkového zdroje využít poměrně novou funkci, a to nahrání datové tabulky. Podrobnější využití si ukážeme v následující kapitole.
Prostřednictvím datové tabulky v Mergadu můžeme měnit název nebo kategorie produktů. Tyto změny provádíme za účelem lepší spárovanosti na produktových kartách.
Heureka nabízí Report nespárovaných produktů, ve kterém jsou k vašemu zboží přiřazeny návrhy už vytvořených produktových karet. S touto tabulkou pracujte opravdu pozorně. Nejčastěji se setkáte s problémem, kdy Heureka více variantám přiřadí stejný produkt o jedné variantě. Tyto duplicity lze naštěstí rychle odhalit podmíněným formátováním v Excelu.
V případě importu kategorií musíme dát pozor na to, jaký oddělovač sloupců použijeme. Pokud zvolíme čárku a současně importujeme kategorie, které jsou také oddělené čárkou, např. Heureka.cz | Elektronika | TV, video, audio | Televize, text se rozdělí podle ní a importovaná kategorie nebude správná. Vloží se jen první část před čárkou, tedy Heureka.cz | Elektronika | TV.
Získejte nad importem přehled. Produkty, u kterých provádíte změnu vyčleňte do samostatného výběru a změnu aplikujte pouze na ně. Snadněji si pak zpětně zkontrolujete, zda se vše podařilo dle očekávání.
Buďte před konkurencí a pravidelně optimalizujte svůj feed. Pokud se stále ztrácíte v záplavě čísel a jednotlivých nástrojů, kdykoliv se na nás obraťte. Pomůžeme vám.