8 min
V listopadu 2021 se Google pochlubil novou kampaní Performance Max řízenou umělou inteligencí. Posvítili jsme si na ni a zjistili, jak funguje, zda váš e-shop vystřelí do výšin a jestli se vůbec vyplatí.
Představte si, že jednoho krásného dne vaše PPC kampaně kompletně nastaví počítač s umělou inteligencí. Sám. Bez pomoci zkušeného ppcečkaře, freelancera nebo vás samotných. Zvláštní představa? Pro někoho možná. Pro Google jeden z cílů, jak ulehčit práci i méně zkušenému uživateli.
Performance Max Nová kampaň Performance Max slibuje maximální výkon. Řídí ji umělá inteligence, která kombinací strojového učení a automatizace má pomoci dosáhnout stanovených konverzních cílů.
Efektivitu nových kampaní Google prodává i pomocí případových studií. Pro case studies vybrali klienty z různých oborů s vysokými rozpočty a konverzemi potřebnými pro automatizaci. Vypíchneme dva z nich:
V Googlu má široké pokrytí – zahrnuje obsahovou i vyhledávací síť, Google Nákupy, umístění v Mapách, Youtube, Gmailu a kanálu Objevit na Android telefonech a Google Chromu.
O tom, kdy a jak se zobrazí vaše reklama, rozhoduje u Performance Max v první řadě právě umělá inteligence. Na vás bude zvolit cíl kampaně, rozpočet, případnou cílovou hodnotu návratnosti nebo cenu za konverzi. Dodat musíte také nezbytné podklady, konkrétně:
Zadané informace stroj nakombinuje a rozhodne, který typ a formát reklamy zvolí a komu se zobrazí. Umělá inteligence pro své optimální fungování potřebuje častokrát množství dat – bude tedy fungovat i u menších e-shopů? Otestovali jsme to.
Performance Max jsme se rozhodli vyzkoušet na třech účtech našich klientů. Vybrali jsme:
Testovat jsme začali v listopadu minulého roku. Počítali jsme však s tím, že kvůli Vánocům mohou být naše výsledky zkreslené.
Performance Max na začátku přinášela konverze s přijatelnou cenou a hezké PNO. Po chvíli však začala požírat současně běžící kampaň v Google nákupech – po čtyřech dnech jsme se ji proto rozhodli zastavit. V konečném důsledku totiž výrazně snížila celkový výkon v účtu.
To nám nedalo spát. Zkusili jsme proto Performance Max vystavit střetu s brandovými, vyhledávacími a obsahovými kampaněmi. Frčela dobře, avšak na úkor ostatních kampaní (mrkněte na pokles hodnoty konverze na ose Y).
Novou kampaň jsme použili také u klienta, kterému Google Nákupy nepřinášely mnoho konverzí.
V okamžiku spuštění kampaně měl klient PNO 5 %. Postupem času přinesla nové konverze, PNO se však zhoršilo na 10 % – kampaň totiž začala hledat v rámci vyhledávacích a jiných sítí další prostor. Po deseti dnech jsme změnili strategii nabídek, konkrétně na Target ROAS s hodnotou 10 %. To Performance Max ovlivnilo natolik, že přestala fungovat.
Výsledný graf odhalil, že kromě malé části výkonu, které dělaly Google nákupy, Performance Max nezhltala všechno, co jí stálo v cestě.
Zajímalo nás, jak se nová kampaň bude chovat u malého e-shopu, který cílí na prodej služby. Z grafu vyčteme, že Performance Max postupem času začala přebírat konverze klasických vyhledávacích a discovery kampaní, přičemž cena za konverzi stoupla oproti vyhledávacím kampaním o 15 %.
Konverzní poměr Performance Max byl špatný – 0,38 % oproti 2,64 % u Discovery kampaní a 5 % u klasických vyhledávacích kampaní. Cena za proklik však zůstala téměř poloviční.
Od spuštění Performance Max Googlem uběhly tři měsíce. Soudcovské kladívko, kterým stvrdíme naši míru náklonnosti k nové kampani, necháme ještě v šuplíku. Do hry totiž vstupuje více faktorů (např. sezónnost nebo konkurence). Uvidíme, co přinese čas.
Tip na závěr Rozhodnete-li se Performance Max kampaň vypnout, sledujte výkony ostatních kampaní – neočekávaně mohou zvýšit svou aktivitu.
Tip na závěr č. 2 Podle aktuálního vyjádření Googlu by měla Performance Max nahradit Chytré kampaně v Nákupech a místní kampaně. Stát se tak má už v letos v červenci. Z toho důvodu doporučujeme dané kampaně znovu a znovu testovat.
Pokud potřebujete pomoc s jakýmkoliv druhem PPC kampaní, ozvěte se. Společně najdeme řešení na míru.