5 minut čtení
Že má hodnocení Core Web Vitals od Googlu vliv na uživatelský prožitek i potenciální míru konverze, už víme. Podepisuje se však i na organické návštěvnosti? Pokud ve vás tato otázka vyvolává stejné vibrace jako u našich SEO specialistů, začtěte se – přinášíme výsledky z dat 59 klientů Seznamu a Googlu.
Článek jsme napsali pro pokročilé SEO specialisty. Abychom si rozuměli, doporučujeme znát význam pojmů Page Experience Update, Search Console, Core Web Vitals a Google Analytics.
TIP: Pokud tápete, přečtete si náš článek, co to jsou Core Web Vitals a jak fungují.
V roce 2021 proběhlo několik důležitých updatů vyhledávače Google. Nás zajímal především Page Experience Update, který mimo jiné zvyšuje vliv hodnocení rychlosti webu dle Core Web Vitals jako nového faktoru při hodnocení stránky vyhledávačem Google.
Zajímalo nás, jak reálně silný vztah mají aktuální hodnoty Core Web Vitals ze Search Console vůči organické návštěvnosti z vyhledávače Google a Seznam pro naše klienty.
DisclaimerNašim cílem bylo popsat vliv Core Web Vitals na organickou návštěvnost – proto si protentokrát dovolíme zapomenout na dalších 200 faktorů, které mají na organic vliv.
Dobré hodnocení Core Web Vitals může být jen zástupnou proměnnou. Předpokládáme totiž, že weby, které dbají na dobré hodnocení CWV, dbají také na další aspekty ovlivňující návštěvnost – máme na mysli strukturu webu, blog, kvalitní metadata nebo masivní přísun odkazů. Jinak řečeno, za přísun uživatelů vděčí dobrému SEO a CWV metriky se s ním pouze svezly.
Vliv CWV na organickou návštěvnost jsme testovali na 59 vybraných klientech s účty na Googlu a 50 na Seznamu, konkrétně z dat Google Analytics sesbíraných za měsíce červenec–říjen 2021. Za toto období známe hodnocení Core Web Vitals v Search Consoli u všech klientů.
Abychom mohli data lépe zkoumat, hodnotám Core Web Vitals jsme přiřadili číslo od 1 do 5, kdy 1 = nejlepší hodnota, 5 = nejhorší hodnota. Systém hodnocení jsme zpracovali do tabulky níže.
Pro lepší představu uvádíme na obrázku příklad pro hodnotu č. 2, kombinaci oranžová / zelená:
Podobně jsme hodnotili také data z Google Analytics. Na škále 1–5 jsme zaznamenali vývoj organické návštěvnosti samostatně pro Google i pro Seznam. Uvádíme tabulku systému hodnocení:
Vývoj návštěvnosti u mnoha oborů ovlivňuje sezónna nebo aktuální trendy. Proto u webů a e-shopů, u kterých v GA zaznamenáváme jasnou meziroční sezónnost, jsme nárůst organicu hodnotili s ohledem na růst stejného období minulého roku.
Jinak řečeno, růst v daném období minulého roku v letošním roce považujeme za standardní / výchozí pozici hodnocení – v potaz jsme brali pouze růst nad hodnotu růstu minulého roku, viz příklad na obrázku.
Na grafu organicu z Google Analytics níže uvádíme příklad pro hodnotu č. 2 – mírný růst webu bez sezónního vlivu:
Pro vyhledávač Google jsme nasbírali data od 59 klientů. Z tabulky vyplývá, že u klientů s dobrým hodnocením CWV (tedy s hodnotou 1 nebo 2) je růst organicu 56,5 %. Avšak e-shopy a weby s CWV hodnocením 3 a horší mají pouze o 15 % nižší růst – z toho vyplývá, že vliv CWV na organickou návštěvnost na Google je pro tyto klienty minimální.
U Seznamu jsme hodnotili data z Google Analytics 50 klientů. Odhalily souvislost rychlosti webu (tedy dobrého hodnocení CWV) s růstem / poklesem organické návštěvnosti – 62 % webů s kvalitním CWV organicky roste a jen 9,5 % z nich organicky padá.
U pomalých webů organická návštěvnost roste jen o 33 %, u zbytku stagnuje či klesá.
Výsledky hodnocení na Seznamu jasně naznačují vztah rychlého webu podle CWV a pozitivního růstu organické návštěvnosti.
Data pro Google tak jednoznačně nevypadají – 41,7 % pomalých webů s horším hodnocením CWV totiž vykazuje organický růst. Rozdíly pro vyhledávač Google nejsou tak zjevné, abychom dali ruku do ohně za to, že jde o dominantní faktor hodnocení stránky.
Korelace mezi CWV a organickou návštěvností existuje, nemůžeme však s jistotou tvrdit, že „kdo bude mít vysoké CWV, bude mít vyšší organickou návštěvnost“. K tomu bychom potřebovali řádově náročnější experiment, větší vzorek dat a začlenění dalších faktorů ovlivňujících výsledky vyhledávání.
Tip na závěr Odbavujte requesty webu rychleji. Stačí, když si nastavíte trvalé připojení HTTP neboli Keep Alive hlavičku, která zvýší rychlost a výkon vaší aplikace. Nevíte-li si s HTTP rady, zeptejte se svého vývojáře – určitě bude vědět jak na to.
Začněte optimalizovat v širším kontextu. Hodnotami Core Web Vitals vás provedeme – napište nám, rádi pomůžeme.