Powered by Smartsupp

5 rad, se kterými lépe zvládnete těžké období v businessu

4 minuty čtení

Kdo chce úspěšné podnikání, potřebuje strategické myšlení a plánování. Když se ale lidé ocitnou v těžké situaci, často o zásadních věcech rozhodují zkratkovitě a impulzivně. Získejte oproti nim náskok a připravte si svá rozhodnutí na základě dat a zkušeností z předchozí krize. Připravili jsme pro vás několik rad, které vám v tom pomohou.

1. Zhodnoťte, jak jste si vedli v předchozí krizi

Hořkou příchuť současné situace zhoršuje vědomí, že se s ní potýkáme už podruhé během půl roku. Tentokrát se ale můžeme poučit z dřívějších chyb a nedostatků a proměnit je v úspěch. Ať už jste se na druhou krizi připravovali, nebo ne, ohlédněte se.

Přemýšlejte, co jste udělali špatně, kde šel marketingový plán vylepšit, jaký z nápadů fungoval. Pečlivě projděte data a zjistěte si,

  • které produkty nebo služby se prodávaly,
  • jak se změnila průměrná hodnota objednávky
  • a jaký způsob doručení byl u zákazníků nejpopulárnější.

Zavzpomínejte na komunikaci se zákazníky, co je zajímalo, trápilo a na co se ptali.

2. Nebojte se investice do online marketingu

Mnoho firem tlumí online reklamy a investuje do nich daleko menší částky. Tím odpadá část konkurence, reklamní prostor na internetu se uvolňuje a cena za reklamu nejen v PPC systémech klesá. Nezapomeňte, že provozní doba kamenných obchodů je velmi omezená a zákazníci nakupují více online. Provozujete offline službu a lámete si hlavu s tím, jak ji zachránit? Zkuste ji přesunou do online prostředí. Pořádejte přednášky, kurzy nebo třeba vytvořte e-book.

Využijte příležitosti a nebojte se do promyšlené reklamy investovat. O levnějších reklamách na Googlu, Facebooku a Youtube jsme se rozepsali v článku už na jaře.

3. Zjistěte, jak se mění priority vašich zákazníků

Začali vaši zákazníci v krizi šetřit, nebo naopak utrácí? Dotkla se jich finančně protiepidemiologická opatření vlády? A může to ovlivnit vaše prodeje? Ptejte se, jestli preferují jiný způsob doručení nebo platby a jak se vyvíjí poptávka po vašich produktech a službách v důsledku současného dění. Následně porovnávejte s informacemi za jarní období.

Na základě těchto dat snadněji vyjdete vstříc zákazníkům, přizpůsobíte nabídku nebo optimalizujete skladové zásoby. Zásadní informace vyčtete v Google Analytics nebo vám s nimi pomůže šikovný markeťák.

4. Komunikujte a informujte zákazníky

Obecně platí, že informace, které zákazníky zajímají, musíte servírovat téměř na zlatém podnose. Zákazník nechce hledat, nechce se ptát, chce mít vždy okamžitě jasno. Možná to zní jako drobnost, ale věřte, že dostupnost a srozumitelnost informací má vliv na rozhodovací proces při procházení webu nebo tvorbě objednávky.

Zamyslete se, co zákazníky zajímalo už na jaře. Přibyly dotazy na způsob platby nebo doručení? Ptali se na provozní dobu či jestli se protáhne zpracování objednávky? Projděte si také všechna opatření a změny, které zavádíte vy sami. A o všem dejte jasně a srozumitelně vědět.

Důležité je, aby se informace k zákazníkům dostaly. Uvádějte je na více místech. Někdo si přečte váš web, jiný bude brouzdat po sociálních sítích, a proto

  • využijte bannery a texty na homepage,
  • tvořte obsah na Facebooku či Instagramu,
  • rozšiřte informace v transakčních e-mailech nebo
  • připravte speciální newsletter.

Nebojte se informace vhodně doplnit do celého nákupního procesu na webu – tedy k produktům, a také na stránky jako je košík nebo souhrn objednávky.

5. Spolupracujte s odborníky

Zvlášť některé segmenty krize zasáhne. Zvládnout složitou situaci není jednoduché často ani pro ostříleného CEO. Důvěřujte svým marketérům a nechte více odpovědnosti na nich. Pokud vám to finanční situace dovolí, poskytněte jim další vzdělání a koučink. Jestli jste na marketing sami, využijte spolupráci s marketingovými odborníky. Mají o situaci přehled.

Díky pohledu zvenčí možná společně objevíte nové způsoby propagace vaší značky, na které byste sami přijít nemuseli. Kontaktujte nás, kdykoliv. Společně najdeme řešení na míru.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

20 inspirativních reakcí firem v Česku na korona-krizi

Čelíme krizi, kterou nikdo z nás nečekal. To by ale nebyli Češi, aby si nezvládli poradit i v situaci, kdy museli zavřít podniky. Některé reakce vybraných podnikatelů nám doslova vyrazily dech.

Přečíst článek

Staňte se také naším klientem

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz