7 minut čtení
Také se vám přejídá všudypřítomné strašení krizí? Dnes to vezmeme z opačné stránky. Místo konstatování hrůz se podíváme na kloub výhodám a příležitostem, které teď digitálem doslova otřásají v základech. Ale dost bylo otřepaných frází, analyzovali jsme strmě klesající cenu za online reklamu napříč klíčovými platformami. Tady jsou výsledky.
Současný poměr mezi offline a online propagací nám modelově zrcadlí například poloprázdné silnice. Kvůli karanténě každý jeden billboard u cesty vidí méně lidí a cena za zásah jednoho člověka je tak dražší než v době, kdy se kolem této reklamní plochy tvořily kolony.
Když to převedeme do řeči digitálního marketingu, tento reklamní prostor má daleko méně impresí (zobrazení) než dříve. Naopak impresí v online prostředí je ve stejném čase mnohem více, a proto jsou levnější.
Například YouTube má teď dle statistik od Google cca o 47 % více zhlédnutých videí než dříve. Lidé tam tráví o 44 % více času, díky čemuž u nás tato platforma zasahuje podobně velkou část publika jako přední české televizní stanice.
Už jen tato dvě extrémní čísla stačí k zamyšlení nad tím, že je nejvyšší čas přehodnotit výnosnost daných kanálů, billboard u silnice zrušit a podpořit rozpočty v online reklamě. A nemusí to být jen YouTube.
Víme, že data prostě nejdou okecat, a proto je tak rádi analyzujeme! Tentokrát jsme se mrkli na čísla před a při korona-krizi. Vzorek jsme vytvořili z 50 našich klientů odfiltrovaných o ty, které situace tvrdě zasáhla, jako jsou například cestovní kanceláře. Porovnávali jsme ceny v klíčových platformách: obsahových sítí Google Ads a Seznam Sklik, Facebook a YouTube. Data vychází ze srovnání měsíců leden + únor vs. březen + duben 2020.
rozdíl CTR (míra prokliku) |
rozdíl CPC (cena za proklik) |
rozdíl CPM (cena za 1000 zobrazení) |
|
---|---|---|---|
Obsahová síť Ads | -14,57 % | -15,47 % | -23,87 % |
Obsahová síť Sklik | -31,98 % | -2,80 % | -33,89 % |
-17,15 % | -20,42 % | -34,07 % | |
Youtube | -6,37 % | -20,30 % | -25,37 % |
Průměr | -17,52 % | -14,75 % | -29,30 % |
Bojovní podnikatelé se přesunuli do digitálu, dali jeho potenciálu prioritu. Ostatní inzerenti přitom tlumí nebo vypínají reklamní kampaně. Snižují náklady a čekají, až se situace vrátí do normálu. Díky tomu klesá konkurence. Současně ale začali uživatelé na internetu trávit mnohem více času. Co z toho plyne?
Z tabulky vidíme, že imprese jsou levnější asi o třetinu. Cena za proklik padá až o pětinu. Kvůli tomu se logicky zhoršila míra prokliku, tedy poměr mezi počtem kliknutí a celkovým počtem zobrazení dané reklamy. To nás ale nemusí trápit, za stejné peníze dokážeme oslovit výrazně více lidí s levnějším proklikem než dříve.
Před korona-krizí. Vydaná částka 1000 KčCPM 100 Kč za 1 000 Kč má reklama 10 000 impresíCPC 10 Kč za 1 000 Kč má reklama 100 proklikůCTR 1 % (100 / 10 000 * 100 = 1)
Během korona-krize (CPM levnější o 33 %, CPC levnější o 20 %). Vydaná částka: 1 000 KčCPM 67 Kč za 1 000 Kč má reklama 14 925 impresíCPC 8 Kč za 1 000 Kč má reklama 125 proklikůCTR 0,84 % (125 / 14 925 * 100 = 0,84)
Rozhodli jste se dát onlinu šanci, ale nevíte, kterou cestou se vydat? Jsou v podstatě dvě. Klasická výkonnostní reklama se zaměřením na prodej produktů, nebo brand advertising, tedy budování povědomí o značce.
Pokud sledujete, jak vám sama od sebe začala růst návštěvnost a počet objednávek na e-shopu, je to jasný indikátor. Váš segment je teď v kurzu. V takovém případě se vám PPC reklama rozhodně vyplatí a Optimio vám může pomoci dostat tržby ještě mnohem výš.
A ačkoliv produktová výkonnostní reklama stále drží nad vodou i řadu těžce zasažených podniků, zlepšený konverzní poměr vám plošně nezaručíme, tady záleží na vašem obchodním segmentu. Pokud podnikáte v aktuálně neatraktivním oboru vůči krizi, budete za konverzi velmi pravděpodobně platit více i navzdory obecnému trendu.
Naopak podpořit značku teď levněji může každý. Díky nižším cenám za zobrazení reklamy, nižší ceně za proklik a menší konkurenci je ideální příležitost jméno značky posílit.
Z výše zmíněných plus je zřejmé, že je ideální čas k získání výhody nad konkurencí, která je teď v rámci onlinu slabší než před krizí. Pokud se dostanete do povědomí zákazníků, posílíte své postavení na trhu. Jak na to?
Optimálními místy v online světě pro budování brandu jsou Facebook, o kterém jsme podrobně psali minule v našem článku Cena reklamy na sociálních sítích padá o desítky procent. Jaký obsah teď funguje?, a samozřejmě YouTube, který umožňuje oslovit uživatele atraktivní audio-vizuální formou. Zároveň nabízí řadu skvělých možností cílení reklam. Například pro e-shop s notebooky tu máme cílení na “lidi se zájmem o nákup notebooků”. Tak jednoduché to je.
Pokud je pro vás tento kanál zajímavý, ale aktuálně nemáte žádné video, nevadí. Vytvoření videí je dnes velmi jednoduché a rychlé (například pomocí nástroje od Google – Youtube Video Builder). Z obrázků a produktových fotek si dokážete vytvořit video sami. Nebo vám rovnou sami natočíme takové, díky kterému budete na YouTube efektivně plnit stanovené cíle.
Ať už se po krizi vrátíme do starých kolejí, nebo se svět změní, být online se vyplatí. A dnes výrazně víc než před dvěma měsíci. Nikdo neví, kdy se podobná příležitost zase objeví a byla by škoda nechat si ji uplavat. Vodami online marketingu pádlujeme už deset let, rádi vás svezeme s sebou. Nastoupíte?