8 minut čtení
Snadná orientace uživatelů na webu je jedním ze základních předpokladů pro dokončení konverze. Pokud člověk nenajde odpověď, pravděpodobně odejde. Existuje řada metod, které lze pro testování využít. Jednou z nich je tree test, který jsme použili pro e-shop T-shock.eu. Měli jsme hypotézu, že stávající navigační struktura je navržena chybně a pro uživatele je matoucí. Výsledky testu nám naše domněnky potvrdily.
Tree testing je metoda uživatelského výzkumu, která má za cíl otestovat informační architekturu webu nebo aplikací. Ukáže nejčastější cestu zákazníka k dosažení cíle i konkrétní místo, které může při vyhledávání působit problémy. Otestovat si můžete zmíněnou navigační strukturu, štítky i nalezení formulářů.
Pokud před redesignem webu plánujete úpravu nebo rozšíření struktury, může vám testování starší verze ukázat stávající problémy a navést na správnou cestu. Testování po redesignu naopak umožní vyhodnocení úspěšnosti nového e-shopu.
Proč byste ale měli strukturu testovat, když je již návrh zpracován v souladu se SEO? Návrh struktury webu se zpracovává na základě dat z analýzy klíčových slov, která ukáže nejčastější vyhledávací dotazy a jejich hledanost. Výrazy se poté seskupí do logických celků, určí se hlavní kategorie, podkategorie a případně štítky. To nám ale nenapoví, zda je struktura skutečně pochopitelná. A ani to, jestli zákazníci při vyhledávání uvažují stejně jako my.
Před tvorbou struktury je dobré se na základní pohled podívat do Google Analytics, který vám ukáže nejčastější trasu v datech s pomocí vizualizace. Testovací metoda card sorting (třídění karet) vám pomůže lépe pochopit, jak uživatelé přemýšlí u složitějších tematických vertikál. Zjednodušeně řečeno mají účastníci za úkol roztřídit karty do souvisejících celků podle vlastního uvážení.
*Ukázka z testu card sorting, nástroj uxtweak.com
Pro první návrh logiky struktury můžete využít také AI např. ChatGPT. Stačí vytvořit jednoduchý prompt, aby z uvedených klíčových slov zkusil vytvořit logickou strukturu. Zadat mu můžete přímo klíčová slova z analýzy. Výsledek nebude finální, ale jako první pracovní verzi funguje dobře.
Stanovení cílů je alfou a omegou každého UX testování. Není tomu jinak ani u tree testu. Na začátku je důležité stanovení cílů a oblastí, které chcete zkoumat. Obvykle to bývají problémová místa, která odhalíte z Google Analytics, z nástrojů pro analýzu chování uživatele na webu nebo z uživatelských testů. Zaměřte se na části webu, které jsou pro vás důležité i z pohledu businessu.
Příklady obecných UX cílů:
Na e-shopu T-shock.eu jsme chtěli otestovat průchod kategoriemi. V jednotlivých otázkách jsme se zaměřili na tyto oblasti:
Celý test by účastníkům neměl zabrat více než 15 minut. Myslete tedy na to, že v jednom testu nelze otestovat vše. Vyberte pouze to nejdůležitější a aktuálně nejpalčivější. Čím méně, tím větší je šance na dokončení úkolu. Na základě stanovených cílů si následně sepište správnou cestu, kterou by měl uživatel projít. Následně sepiště výzkumné otázky – úkoly pro uživatele. Vyhněte se návodným slovům typu „vyhledejte”, nepoužívejte konkrétní názvy kategorií, věty maximálně zjednodušte a vyjadřujte se jasně.
„Svému blízkému příteli chcete udělat radost netradičním dárkem - koupit mu hrníček s vaší fotografií a výmluveným textem.”
„Chtěli byste si pořídit nové tričko s hotovým návrhem. Aby sedělo k vaší veselé povaze.”
„Celá vaše rodina často jezdí na vodu. Rádi byste proto svým malým dětem koupili trička s vodáckou tématikou.”
Pro realizaci testu je potřeba nejprve vytvořit strukturu webu. Jednoduše, například v Excelu. Tu pak stačí vložit do vhodného nástroje, který umožňuje testování. My pro testy využíváme nástroj UX tweak, kde jsme testovali strukturu pro desktop i mobilní telefon. Výsledky se na T-shock.eu lišily. V rámci testu lze díky chytrým nástrojům vytvořit i krátký dotazník (před i po úkolech). Tento krok slouží pro specifikaci demografických údajů účastníků nebo pro doptání se na konkrétní otázky k testu, jako je posouzení náročnosti.
*Struktura pro konkrétní úkol
Pro relevantnost výsledků by se kvantitativního testu měl zúčastnit větší vzorek respondentů. Do T-shock.eu se zapojilo 100 uživatelů, které jsme sbírali prostřednictvím e-mailingu a facebookových skupin.
Součástí testu přes UX tweak je stručný popis procesu a jednotlivých úkolů, aby uživatelům bylo jasné, co mají dělat. Test by neměl trvat více než 15 minut, aby čas a náročnost neodradily respondenty od dokončení. Doporučujeme provést také testovací kolo s vašimi blízkými nebo kolegy. Takový mezikrok může odhalit slabá místa v sestavení úkolů a pomůže vám odladit poslední detaily před ostrým spuštěním.
Mezi hlavní hodnocené metriky patří:
Pokud budete test realizovat před i po redesignu, můžete výsledky vzájemně porovnat a vyhodnotit, zda je nová struktura efektivnější. Stejně tak lze vyhodnotit rozdíly u desktopové a mobilní verze jako u T-shock.eu.
Zadání
„Celá vaše rodina často jezdí na vodu. Rádi byste proto svým malým dětem koupili trička s vodáckou tématikou.”
Správná cesta
Motivy -> Témata -> Vodácká trička
Úspěšnost
13,3 % (přímé i nepřímé dosažení cíle)
Hodnocení
Pouze 23 % účastníků testu kliklo jako první na „Motivy”. A kdo šel touto cestou, cíle vždy dosáhl. Nejčastěji byl první proklik „Pro děti”- rovných 60 %.
Dělení dle pohlaví bez další možnosti výběru motivu je tedy zavádějící.
Doba dokončení úkolů se pohybovala v rozmezí 5 do 62 sekund (1 minuta a dvě sekundy). Úspěšnost dokončení úkolu byla 13,3 % – účastníci testu vstoupili na kategorii „Vodácká trička” přímo i nepřímo.
Tree test odhalil, že nejčastější cesta k dokončení úkolu na desktopu vedla skrze kategorii „Pohlaví” přímo v menu. V následném kroku se uživatelé ztráceli z důvodu chybějící možnosti volby motivu nebo témat. V kategorii byl pro tuto volbu pouze filtr, který nebyl dobře viditelný. To navyšovalo celkový čas dokončení úkolu a působilo jako zbytečná překážka.
*Menu ze starého e-shopu T-shock.eu
Naproti tomu struktura v mobilní verzi dopadla řádově lépe. Mnohem více lidí našlo přímou cestu k cíli a většina prvních prokliků byla správných. Struktura v responzivní verzi e-shopu byla mnohem kratší - pouze 3 produktové kategorie místo 7 na desktopu. Uživatelé se snadněji „trefovali” do správných řešení u zadaných úkolů.
Desktop | Mobil | |
---|---|---|
Průměrná doba vyplnění celého testu | 4 minuty, 13 sekund | 3 minuty, 57 sekund |
Úspěšnost | 30,9 % | 60,6 % |
Zpětné hledání cesty | 60 % | 75 % |
*Porovnání výsledků testu desktop vs. mobil
Na základě zjištěných poznatků došlo ke zjednodušení hlavního menu pro nový design e-shopu. V menu zůstaly pouze dvě nejdůležitější kategorie - „Produkty s motivy” a „Vytvoř si potisk”. Toto je doplněno o kategorie, které chce e-shop v danou chvíli zvýraznit např. výprodeje, Vánoce, vodáctví v případě sezónnosti. Výběr dle pohlaví zůstal pouze u textilu jako filtr s tím, že se daná možnost více zviditelnila. Aktuálně tedy existuje pouze jedna cesta, jak se uživatel může dobrat k výsledku.
Testování nové verze struktury máme teprve před sebou. Aktuálně se v rámci UX testů věnujeme uživatelskému testování a hloubkovým rozhovorům s grafiky, kteří navrhují a tvoří motivy.
Pokud vás metodika tree testingu zaujala, neváhejte se nám ozvat a zkonzultovat toto téma.