10 minut čtení
Dosavadní restrikce na sběr a uchovávání uživatelských dat měly na digitální marketing minimální dopad. To se s novelou zákona o elektronické komunikaci brzy změní. Investujte svůj čas i peníze do správců cookies a mějte svůj business pod kontrolou. Prozkoumali jsme několik nástrojů, které udělají všechnu práci za vás – jaké jsou ty nejlepší?
V roce 2022 čeká na všechny majitelé domén a e-shopů několik změn. Dojde k úplnému zrušení cookies třetích stran (některé prohlížeče je již zcela omezili), které ztíží cílení na konkrétního uživatele podle jeho zájmu nebo nákupního úmyslu.
Další novinku přinese novela zákona o elektronické komunikaci. Týkat se bude sběru cookies. Ty se po vstupu uživatele na web nesmí ukládat až do chvíle, než jim uživatel dá zelenou. O přesném znění všech změn jsme se rozepsali v našem článku.
Nemusíte panikařit a hledat nová revoluční řešení. O všechny povinnosti se postarají digitální správci cookies. Vybrali jsme ty nejlepší a důkladně je prozkoumali.
Prvenství v souboji nejlepších nástrojů pro správu cookies si jednoznačně zaslouží Cookie Script. Tento nástroj si zaslouží pochvalu za přehledné rozhraní. Design je naprosto povedený.
Rozhraní Cookie Script
U čeho už tolik nejásáme je cookie lišta v defaultním nastavení. Na druhou stranu, Cookie Script nabízí možnost vlastního CSS, čili si lištu můžeme upravit k obrazu svému. Nástroj perfektně integruje s Google tag managerem a s jeho pokročilejší funkci - mód souhlasu. Není potřeba žádné další nastavení. Tato vlastnost se určitě hodí při spolupráci s třetí stranou. K základní implementaci není potřeba zásah vývojáře. Vše jde vytvořit v Google tag manageru a to představuje nemalou úsporu času a financí vaší společnosti.
Rozhraní Cookie Script
U financí se chvíli zdržíme. Cookie Script nabízí jako jeden z mála přijatelný ceník i pro větší weby. Ceny neuvádí na základe návštěv či počtu uživatelských souhlasů, ale na základě domén. Ti z vás, kteří provozují více domén, budou mile překvapeni. S tímto nástrojem můžete ušetřit i stovky dolarů měsíčně, v porovnání s alternativními nástroji. Při 50 doménách za nejvyšší balíček plus utratíte 69 €, což je zlomek ceny, co byste platili jinde.
Na druhou stranu, na menší weby se lehce pozapomnělo a v základní verzi, která je sice zdarma, nám chybí spousta důležitých funkcí, jako je i přehled souhlasů. Nástroj bohužel nenabízí ani trial verzi a to je obrovská škoda. Nicméně, v Optimiu jsme pro vás nástroj otestovali a jeho skvělou funkcionalitu v placeném plus balíčku hodnotíme 10/10.
Plusy | Mínusy |
---|---|
Precizní integrace s GTM | Chybí triál |
Bezkonkurenční cena pro větší weby s více doménami |
Free verze bez základních funkcionalit |
Povedený design prostředí i banneru |
Závěrem, nástroj doporučujeme větším webům s více doménami. Balíček plus nás mile překvapil. Oproti tomu, v žádném z nižších balíčku bohužel nenajdeme přehled uživatelských souhlasů a jejich ukládání je tedy nutno vyřešit samostatně. Nezoufejte, pokud máte 1 až 2 domény, pak na balíček plus dosáhnete již s 9 € měsíčně, což je srovnatelná částka se základními balíčky od konkurenčních nástrojů.
Další v souboji nejlepších nástrojů pro správu cookies je Cookiebot. Překvapí vás svou jednoduchostí – jeho vývojáři se rozhodně řídili pravidlem méně je více. Cenu za nejkrásnější design by sice nevyhrál, nicméně cookie banner v souladu s GDPR a ePrivacy s Cookiebotem vyřídíte během pár okamžiků.
Výsledný banner z free balíčku navíc vypadá velice dobře. Víc od free verze očekávat snad ani nemůžeme.
Rozhraní Cookiebot.com
Všechny důležité funkce nástroj poskytne zdarma. Za geo-restrikce, vlastní design banneru a další pokročilejší služby si Cookiebot neváhá účtovat předplatné. Začíná na 9 € měsíčně.
Plusy | Mínusy |
---|---|
Cena | Pouze CSV report |
Jednoduché uživatelské prostředí | Nepřitažlivé uživatelské rozhraní |
Povedený design cookie banneru | Chybí popis cookies |
Cookiebot si zalíbí menší firmy, dostanou totiž hodně muziky za málo peněz. Otevření všech prémiových funkcí již v nejnižším balíčku vnímáme od Cookiebota jako sympatické gesto. Připlácíte si pouze za několik postradatelných vymožeností, počet domén a podstránek – pokud se vlezete do 500 podstránek, s klidným srdcem pokračujte s balíčkem za 9 €.
Na první pohled vás praští rozdíl v designu uživatelského prostředí. Přesně tím se konkurenční nástroje snaží zaujmout. CookieYes se to ale povedlo velmi dobře.
Výhodou CookieYes je dashboard s jednoduchým přehledem. Obejdete se bez něj, usnadní však přehled. U Cookiebota jej postrádáme.
Oblíbili jsme si také consent log. K němu se jednoduše proklikáte, aniž byste museli žádat o report v CSV a následně kontrolovat e-mailovou schránku. Využijete ho hlavně v případě, pokud po vás zákazník bude chtít důkaz o svém souhlasu.
Čas šetřící vychytávkou je automatický popis ke každé nalezené cookies. Pyšní se pěkným designem, stejně jako ostatní části nástroje.
Rychlý přehled scanu CookieYes
Ukázka detailního popisu cookie v CookieYes
V základním balíčku CookieYes dokonce nabízí srozumitelný překlad banneru. Na rozdíl od Cookiebota si CookieYes kromě podstránek hlídá i počet měsíčních logů, tedy počet návštěv.
Pokud za měsíc nepřijmete více než 100 000 souhlasů, vystačíte si se základním balíčkem za 9 € měsíčně. Počítejte však s tím, že se nezbavíte brandingu „Powered By CookieYes“. Zmizí pouze těm uživatelům, kteří využijí balíčku Ultimate za 36 € měsíčně.
Pokud CookieYes využijete dlouhodobě, poohlédněte se po ročních plánech s 20% slevou.
Plusy | Mínusy |
---|---|
Design | Branding i v balíčku Pro |
Rychlé přehledy s grafy | |
Popisky cookies | |
Perfektní scan webu |
Pokud se rozhodnete využívat CookieHub, očekávejte jednoduchý a přehledný nástroj s perfektně zpracovaným scanem.
CookieHub se v mnohém podobá Cookiebotu. Vrátíte se však k nástroji, který postrádá rychlý přehled a consent log – logy uživatelských souhlasů tak obdržíte jen ve formátu CSV. V nástroji nenajdete ani popisky zaznamenaných cookies.
Výhodou CookieHubu je vyhodnocení špatně nastavených cookies a jejich expirací. Ty poté v reportu snadno editujete.
Vytáhnout z CookieHubu report chvíli trvá, nástroj ho zpracovává pomalu. V konkrétním okamžiku navíc můžete reportovat data nejdříve z předchozího dne. Pokud tedy potřebujete report z poslední hodiny, musíte si počkat do následujícího dne.
Rychlý přehled cookies v CookieHubu, křížek označuje špatně nastavenou cookie
CookieHub pořídíte za bezkonkurenční cenu. Pokud disponujete méně než 50 tisíci pageviews měsíčně, doporučujeme nejnižší balíček za 4,95 € za měsíc (což je téměř o polovinu méně než u ostatních nástrojů).
Základní balíček otevře téměř všechny prémiové funkce, zbavíte se dokonce brandingu.
Zahrnuje i verifikaci cookies, reset souhlasů, nastavení jazyka pro jiné lokace, reporty, statistiky, integraci s GTM i prémiový support. To je v podstatě vše, co od správce cookies potřebujete.
Než za CookieHub zaplatíte, zkontrolujte si měsíční počet pageviews. Ten bývá o hodně vyšší než počet návštěv – pokud vlastníte velké množství podstránek, dejte si pozor, ať neskončíte u Enterprise řešení.
Plusy | Mínusy |
---|---|
Cena, kterou si dovolí i malý web | Velké weby si připlatí |
Jednoduché uživatelské prostředí | Nelze vytvořit report z aktuálního dne |
Investice do nástroje CookiePro od OneTrust se vyplatí větším společnostem o 1 000 a více zaměstnancích. Vlastně se bez něj neobejdou – OneTrust pohlídá GDPR a automaticky zkontroluje vaše domény, zda jsou v souladu se zákonem. S klidem na něj přehoďte všechnu zodpovědnost a s kafem v ruce občas omrkněte přehledy nebo potvrďte změny, které vám doporučí.
Uživatelské rozhraní je poměrně složité, jakmile se v něm ale jednou zorientujete, nástroj pro vás bude mít nevyčíslitelnou hodnotu. Pokud potřebujete jednoduššího správce cookies, zvolte raději nástroj CookieBot, CookieYes nebo CookieHub.
CookiePro drží krok se svými konkurenty, cena základního balíčku začíná na 10 € za měsíc. Přesto ho malým firmám, které nepotřebují složitější řešení, nedoporučujeme. Je zbytečně složitý a bude neustále otravovat s koupí dalších modulů, které malé e-shopy nevyužijí.
Plusy | Mínusy |
---|---|
Precizní scan webu | Kvůli velkému množství funkcí a modulů je méně přehledný |
Komplexní řešení pro velké společnosti | |
Povedený design prostředí i banneru |
Vlastníte-li e-shop, který navštíví několik tisíc uživatelů měsíčně, vystačíte si nástrojem CookieBot nebo CookieHub.
Menším firmám s desítkami tisíc návštěv webu se vyplatí CookieYes. Zalíbíte si podrobný scan s automaticky překládanými popisky i přehledné grafy, především consent rate.
Velkým hráčům s mnoha doménami, kteří se neobejdou bez komplexního řešení, doporučujeme CookiePro od OneTrust. Pro každou webovou stránku si snadno nastavíte jiný design i dynamickou změnu jazyka. Nastavení i správa nástroje sice zabere více času, nejvíce se však vyplatí.
Nutno podotknout, že všechny nástroje splní očekávané a s uživatelskými daty budou nakládat tím nejlepším možným způsobem. Kterého správce cookies zvolíte vy?