6 minut čtení
Už deset minut sedíte s mobilem v ruce a projíždíte na Instagramu profil kavárny, kterou vám doporučila kamarádka. Od prvního pohledu na feed víte, že se sem musíte zajet podívat. Dokonce jste dostali chuť na ten karamelový dortík. Čím to, že vás profil tak upoutal? Kromě trefného názvu a milých popisů vás přilákaly hlavně fotky. Ladí spolu, mají nápad a všechno na nich vypadá prostě hezky.
Jenže jak na to? Abyste se blýskli na sociálních sítích, nemusíte stahovat snímky z fotobanky. I když nejste profesionál, vyplatí se vám vytvářet originální obsah. Proč? Lidé mají rádi autenticitu. Pokud váš feed bude vyprávět dobrý příběh a zachytí správné emoce, máte followery v kapse.
Před samotným focením musíte vědět nejen, co chcete fotit, ale v i jakém formátu. Ať už se jedná o Facebook nebo Instagram, na obou bude fungovat čtverec. Data z posledních let ale potvrzují, že ještě lepších výsledků dosáhnete s vertikálním obrázkem v poměru 4:5. Fotky na šířku samozřejmě nejsou proti pravidlům sociálních sítí, ale ve feedu zaberou méně prostoru (jak můžete vidět na přiloženém obrázku níže). A proč tedy neudělat maximum pro to, aby byl váš post úspěšný?
Není pravidlem, že musí vyhrát jen nejhezčí fotka z balíčku. Pokud to má smysl, ukažte jich světu klidně pět najednou – vytvořte koláž! Můžete jí vyprávět příběh srozumitelněji, než kdybyste ho zkusili napasovat do jednoho snímku.
Koláž ale neskládejte sami v nějakém editoru, sociální sítě si s tím poradí po svém a každou fotku si pak budou moci vaši fanoušci rozkliknout a zobrazit zvlášť. Na Instagramu fotky šikovně naskládáte do carouselu za sebe, Facebook vám skupinu fotek zobrazí následovně:
Magie se skrývá v kombinaci světla, kompozice a především emocí. Můžete pořídit sto technicky dokonalých fotek, které ale nemusí fungovat tak, jako v rychlosti zachycená momentka. Proč? Protože aby snímek na sociálních sítích fungoval, musí skrývat jasnou pointu, vyprávět příběh. Nicneříkající hezké obrázky lidi nezaujmou tolik, jako když si produkt s něčím spojí.
Určitě se ale nespoléhejte jen na příběh, nepokazte si obsah formou. Mějte na paměti, že dobrá fotka vzniká už ve foťáku nebo mobilu. Pomocí filtrů a programů na úpravu fotek ji sice můžete naleštit a dodat jí lepší barvu, ale kompozici nespravíte. Při samotném focení tedy kromě příběhu dumejte i nad světlem a umístěním motivů na fotce, nespoléhejte se jen na Photoshop.
Příběh bychom měli, hezký produkt taky. Jak je ale dát do fotky tak, aby všechno fungovalo jak má?
5 tipů pro dobrou fotku:
Jak jsme si už řekli, dobrou fotku musíte vyfotit, postprodukcí jde zachránit jen máloco a to poslední, co chcete vytvořit, je takzvaná naleštěná bída. Špatnou fotku prostě nezachráníte vytažením saturace, kontrastu a přidáním 253 % struktury. Na druhou stranu, bez základní barevné korekce se jako profíci neobejdete a dřív nebo později zjistíte, že v programech jako je Lightroom dokážete povýšit vaše snímky na jinou úroveň.
Jak Instagram, tak i Facebook mají své vlastní filtry. Pokud ale mají být vaše fotky originální, zkuste si s nimi pohrát v grafickém editoru a dodat jim trochu stylu. Presety pro oblíbené grafické programy jsou na každém internetovém rohu – nakládejte s nimi ale citlivě.
Fotit. Čím víc toho vyfotíte, tím lépe budete umět zachytit věci lákavě. Místo složitého plánování se nebojte experimentovat. Myslete na to, jaké emoce chcete fotkou vyvolat a jaký příběh vyprávíte. Zkoušejte nové věci, sledujte zajímavé profily a inspirujte se od nich. V kreativitě si naštěstí meze klademe jenom my sami.