Powered by Smartsupp

7 nejčastějších chyb na webu, které brzdí nové konverze

7 minut čtení

Vypadá váš web na první pohled skvěle, ale konverze stále nepřicházejí? Asi je něco špatně. Při tvorbě analýz, SEO auditů či auditů použitelnosti narážíme na mnoho chyb. A některé nedostatky se opakují. Jaké to jsou? Podívejte se na výběr těch nejčastějších a vylaďte svůj web na maximum.


1. Neumím popsat, co nabízím

Máte jen několik sekund na to, aby váš web návštěvníka zaujal a on se chtěl zdržet. Musí proto jasně pochopit, jaké služby nabízíte. Je na první pohled patrné, čím se zabývá váš byznys? Vymazlená homepage sama o sobě nestačí. 

Na obsah se zaměřte i na přistávacích stránkách. Na každé z nich musí zákazníci poznat, o čem váš web je. Vstupní stránky si seřaďte podle návštěvnosti a dívejte se, jak jsou výkonné. Návštěvníci nepřichází pouze přímo na homepage, ale i z PPC a organického vyhledávání na jiné typové stránky webu. Během sekundy lidé potřebují zjistit čím se váš byznys zabývá a co mají udělat dál.


Pokud se tak nestane, můžete sice návštěvníka nalákat zpět pomocí remarketingu, ale budete muset vynaložit další úspory.

Co sledovat v Google Analytics?

  • Vstupní stránky 

Prokliknou se návštěvníci nejčastěji na homepage, nebo přímo do produktových kategorií? Podívejte se na nejčastější vstupní stránky a monitorujte důležité metriky, jako je míra okamžitého opuštěníprůměrná doba relace.

  • Míru okamžitého opuštění

Míra okamžitého opuštění hlásí pro jednotlivé stránky z CPC kanálů nad 70 %, 80 % či až 90 %? Váš web nebo PPC reklama pravděpodobně nefunguje správně. Přemýšlejte nad tím, kde je chyba. Zkontrolujte nadpisy, obrázky a text, nebo si nechte poradit od svého SEO konzultanta.

Ve výjimečných případech může být v pořádku i vysoká míra okamžitého opuštění. Například když návštěvník přijde na kontaktní stránku, zapíše si telefon nebo e-mail a odejde.


Popis obrázku:
Procentuální příklady míry okamžitého opuštění. Pokud přesahuje 90 %, vstupní stránka zřejmě není správně navržená.

  • Sekundární dimenzi: Desktop a mobil

Navštěvují lidé váš web z mobilu nebo spíše z desktopu? Pokud uvidíte vysoká procenta u mobilního telefonu, optimalizujte stránku primárně pro smartphony. Dívejte se, jak vstupní stránku na telefonu vidí vaši návštěvníci a zda je z ní patrné, co jim chcete říct.

2. Navigační struktura mého webu není intuitivní

Navigační struktura webu má jasný cíl – navést návštěvníka tam, kam potřebuje nebo tam, kde ho chce mít majitel webové stránky. 

V běžném životě si ji představte jako informační tabuli na vlakovém nádraží s číslem vlaku, časem odjezdu, číslem perónu a údajem o zpoždění. Řekněme, že se chcete vydat z Brna do Prahy, jste na správném nádraží, ale nikde nevidíte informace o odjezdu, nevíte z jakého nástupiště vlak pojede nebo jestli má zpoždění. A to vážně nepotěší. 

Stejně tak to může být i na webu. V našem kontextu se pod navigační strukturou skrývá horizontální menu, vertikální menu nebo drop-down menu.

S
polečně se podíváme na NEJČASTĚJŠÍ CHYBY V NAVIGACI:

  • Velké množství položek v menu

Pokud nemáte web o velikosti e-shopu Alza.cz, nepotřebujete mít 20 položek v hlavní nabídce na 1. úrovni. Návštěvník se při více jak 8 položkách v menu bude obtížněji orientovat.

  • Malé množství položek v menu 

Ne vždy se jedná o chybu, ale místo zaobalení do jednoho menu Služby zkuste jednotlivé položky v nabídce rovnou pojmenovat a usnadnit návštěvníkovi orientaci (např. místo Služby uvést sekci Kadeřnictví, Manikúra, Kosmetika).

  • Nelogičnost struktury

Logické celky uspořádejte do jednotlivých kategorií. Nemějte na stejné úrovni Audi, Mercedes a najednou BMW řady 5 xDrive.

  • Názvosloví

Pojmenovávejte kategorie intuitivně, aby návštěvník věděl, kam se po kliknutí dostane. Pokud prodáváte např. sportovní obuv, pojmenujte kategorii jako Běžecké boty, nikoliv jen obecně Obuv.

Pamatujte také na SEO! Interní prolinkování je velmi důležité a zařazením kategorie do hlavního menu vyzdvihnete danou přistávací stránku. Z pohledu SEO je vhodnější mít více kategorií zařazených v hlavním menu. Vždy musí jít ale o kompromis mezi použitelností a SEO.


Popis obrázku: Velké množství záložek bylo typické před cca 13 lety

3. Mám pomalý web

Načítá se váš web dostatečně rychle? Jeden z největších světových zasilatelských obchodních řetězců Amazon.com před časem díky testování zjistil, že když se načítání jeho stránek zpomalí o 0,1 vteřiny, přijde o 1 % obratu. A asi si všichni umíme představit, že nejde zrovna o malou částku.

Nepodceňujte proto rychlost webu. Zásadně působí na řazení výsledků ve vyhledávání a ovlivňuje také výkon PPC reklam. Testování rychlosti zvládnete sami pomocí Google nástroje PageSpeed Insight, kam jednoduše vložíte URL a počkáte na výsledek. Měli byste mít vždy alespoň nad 50 bodů, a to jak v mobilním, tak i desktopovém zobrazení. Netestujte pouze homepage, ale i často navštěvované kategorie či jiné typové stránky. Nezapomeňte také na konkurenci a porovnejte se!

Google nabízí nástroj Think with Google, ve kterém můžete porovnat mobilní verzi webu s konkurencí a přehledně vidět, jak na tom jste.


4. Mám velký nebo příliš malý počet indexovatelných stránek

Nevidíte stránky z vašeho webu ve výsledcích vyhledávání? Je to proto, že nejsou zaindexované, a to je špatně. Stejná chyba platí i naopak. Pokud máte zaindexované velké množství stránek z webu, který není obsáhlý, je třeba něco změnit. Ukažme si to na příkladu:

Řekněme, že vlastníte e-shop s tisícem produktů a v indexu vyhledávače máte padesát tisíc stránek. Zřejmě se vám indexují jen ty nepotřebné a nedůležité (typicky URL adresy s kombinacemi filtrů na e-shopech), nebo máte zaindexováno naopak jen několik set stránek, a to není dobře. Oba příklady škodí vašemu webu.

V obecné rovině můžeme říci, že e-shop s tisícem produktů by měl mít ideálně i přibližně tisíc indexovaných stránek.

A jak zjistit počet stránek v indexu? Zadejte do Googlu operátor site s vaší doménou. Například site:optimio.cz a hned uvidíte počet zaindexovaných stránek Googlem.


5. Neuvádím včas informace o dopravě a vrácení zboží

Na nákupy online už jsme si zvykli. Někdy objednáváme ve velkém, jindy si ale vystačíme s objednávkou do pár stovek. Cena dopravy je pak poměrově k nákupu docela vysoká. Dopřejte proto vašemu zákazníkovi přehledně informace o cenách dopravy a vrácení zboží včas.

Můžete ho sice nechat projít celým nákupním procesem, aby podmínky v závěru zjistil, nadšený ale pravděpodobně nebude. Mnohem víc ocení, když se dozví cenu dopravy a informace o vrácení zboží ještě před vytvořením objednávky na samotné stránce e-shopu.

6. Vyžaduji zbytečně dodací i fakturační adresu naráz

Objednáváte vyhlídnuté zboží, máte skoro zaplaceno, ale najednou musíte vyplnit fakturační i dodací adresu? Běžný smrtelník si pomyslí: „Ale já přece nemám žádnou fakturační adresu.” „A jaký je v nich vlastně rozdíl?” Méně zkušení nakupující jsou rázem zmatení. V konečném důsledku mohou zatěžovat zákaznickou podporu, objednávka se prodlužuje a v nejhorším případě ani nedojde ke konverzi. 

Udělejte nákupní proces přehledný a vyžadujte po zákazníkovi pouze dodací adresu, fakturační nechte jako volitelnou.

TIP: Nepovolujte při objednávkovém procesu chatbota. Může se snadno stát, že překryje nejdůležitější CTA – dokončení objednávky.


Popis obrázku: Ukázka nepřehledného nákupního procesu, kde navíc tlačítko Dokončit objednávku je při určitém rozlišení obrazovky překryto chatbotem.

7. Nemám samostatnou stránku pro kontaktní údaje pobočky

Určitě to znáte. Jedete na schůzku nebo pro objednané zboží na pobočku a adresu si nepamatujete. Naštěstí vám Google poradí do několika sekund. 

Předpokládejme ale, že si například nevěřící Tomáš (pozn. red. autor článku je shodou okolností také Tomáš) půjde ověřit informaci na webovou stránku. Co kdyby byl obchod zavřený nebo přesunutý? Není nic horšího, než když návštěvník otevře web, a stránku s pobočkou a adresou nemůže rychle najít v žádném menu. Bez přistávací stránky pobočky nebo servisu se zkrátka neobejdete. Umístěte ji viditelně do navigace a budete mít větší šanci, že se z nevěřícího Tomáše stane spokojený zákazník. 

Ze samostatné přistávací stránky si také Google snadněji vytvoří zápis do Google adresáře firem.


Popis obrázku: Pro každou pobočku existuje samostatná přistávací stránka na webu.

A jak jsou na tom vaše stránky? Děláte stejné chyby, nebo máte vše v pořádku? Pokud máte pochybnosti, rádi zdarma zpracujeme audit použitelnosti i pro váš web.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Redesign e-shopu Laskakit.cz: snížili jsme míru opuštění stránky o 20 %

K budování brandu vede trnitá cesta, proto potřebujete dobré parťáky, kteří vám hlídají záda. Společně s klientem Láskakit (dříve Laskarduino) a grafickým studiem Smeczka jsme vytvořili nový vizuální styl celého e-shopu a snížili míru opuštění o 20 %. Jak se nám to povedlo?

Přečíst článek

Staňte se také naším klientem

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz