Powered by Smartsupp

5sekundový uživatelský test: jak pomohl e-shopu T-shock?

8 minut čtení

Sekunda. Tolik času stačí na vytvoření prvního dojmu nejen o lidech, prostředí nebo prodejnách, které navštívíme. První dojem pozitivně či negativně ovlivňuje celkový úsudek pozorovatele na dlouhou dobu. V prostředí webů uživatelé hodnotí zejména vizuální přitažlivost a porozumění informací. Pokud zákazníka nezaujmete během prvních sekund, můžete o něj přijít. Jak si ověřit, že váš e-shop zákazníka zaujme?

5sekundový uživatelský test – rychlé a snadné řešení

5sekundový test pomáhá změřit první dojmy zákazníka. Jeho cílem je zjistit, jaké informace si uživatelé zapamatují a zda je správně pochopí. 5sekundový uživatelský test můžete použít pro testování nové grafiky webu, prodejních textů, bannerů či plakátů.

Na co se ptát?

Principem je ukázat účastníkům na 5 sekund testovaný prvek a následně jim položit jednoduché otevřené otázky. Otázky přizpůsobte vašemu projektu a tomu, co chcete hlavně zkoumat. Může to být například CTA tlačítko, logo, barvy, ale také třeba důvěryhodnost nebo bannery na homepage.

Snažte se získat odpovědi na otázky typu:

  1. Co – jaké produkty nebo služby web nabízí?
  2. Kdo – kdo produkty prodává, jaký je název společnosti?
  3. Proč – proč se o nabídku zajímat?

Pokud chcete jít více do hloubky, prodlužte čas na 10 sekund. Můžete se doptat například na tyto otázky:

  1. Působila na vás stránka důvěryhodně?
  2. Nakoupil byste na e-shopu?
  3. Co si pamatujete ze stránky?
  4. Co nejvíce upoutalo vaši pozornost?
  5. Jaký byl váš dojem ze stránky?
  6. Jaká slova nebo věty ze stránky si pamatujete?
  7. Jaké konkrétní produkty si vybavíte?
  8. Jaké barvy ze stránky si pamatujete?

Výhody a nevýhody 5sekundového testu

Hlavní výhodou těchto testů je rychlost a snadné zpracování. Představte si, že jste vytvořili novou grafiku banneru a nejste si jisti, jestli bude fungovat. Není nic jednoduššího než připravit jednoduchý test, který vám na vaši otázku odpoví. Nevýhodou je, že nezjistíte odpověď na otázku „Proč”, pokud tento test neděláte kvalitativní metodou tzn. přímým dotazováním respondentů.

Co odhalily 5sekundové testy u e-shopu T-shock?

Pro T-shock jsme vypracovali dva testy. Testovali jsme nejdříve starou a poté i novou verzi grafického zobrazení homepage. Výsledky obou testů jsme následně porovnali. Z důvodu relevantního porovnání jsme pro oba designy použili stejné otázky:

  1. Jaký typ produktů nebo služeb e-shop nabízí?
  2. Co si pamatujete z prohlížené stránky?
  3. Působila na vás stránka důvěryhodně?

Nástroje

Pro realizaci testu jsme využili nástroj UXtweak. Pro vaše testování můžete využít i jiné vhodné platformy jako například UsabilityHub, Fivesecondtets a další.

Respondenti

Testy jsme rozeslali prostřednictvím e-mailingu na databázi zákazníků e-shopu T-shock a dále jsme využili respondenty z facebookových skupin. Vybírali jsme respondenty, kteří e-shop neznají a zákazníky, kteří již nenakoupili delší dobu (dva a více let). Pro oba testy jsme nasbírali přibližně 130 až 140 respondentů.

Jak jsme testy vyhodnotili

Odpovědi respondentů jsme si roztřídili do několika kategorií podle relevance. Například u otázky „Co si pamatujete z prohlížené stránky?” vznikly tyto kategorie:

  1. produkt trička,
  2. barvy, ikony, nápisy, design,
  3. produkt hrnky,
  4. výhody e-shopu,
  5. logo a název e-shopu,
  6. postava bez hlavy.

Jednotlivé kategorie lze poté sledovat i konkrétně pomocí filtrace. V našem případě se můžeme například detailněji podívat, jakých barev nebo ikon si uživatelé všímali nejvíce. Respondentů se nejčastěji vybavila fialová a zelená. V detailu odpovědí jsme zjistili, že barevnost e-shopu působí na některé respondenty pozitivně (ocenili hravost), ale na jiné spíše negativně (příliš mnoho barevných prvků).

Nová grafika e-shopu T-shock je pro respondenty informačně přehlednější. Oproti předchozímu testu na staré grafice více uživatelů správně uvedlo, že jde o potisk triček, dárkových předmětů nebo o tvorbu vlastního potisku na tričko.

Rozdíl jsme viděli také v porovnání důvěryhodnosti (známkovalo se jako ve škole), kdy se odpovědi přesunuli spíše do „neutrálního” postoje. Zároveň se také zmenšilo nejhorší hodnocení 5. Lidé jsou u nové grafiky méně zmatení/naštvaní a nehodnotí známkou nedostatečné.

Prezentace a návrhy výsledků

Výsledky testů jsme prezentovali pomocí přehledných grafů. Navíc jsme přispěli s návrhy, co na homepage změnit nebo co by bylo vhodné dále otestovat například formou A/B testu či testu použitelnosti.

Mezi konkrétní návrhy patřilo:

  1. Využít prostor levých bannerů. Jedná se o místo, kam nejvíc směřuje pozornost uživatelů. Vyplatí se zde umístit to nejdůležitější sdělení. V případě e-shopu T-shock sem patří zejména produkty s již hotovými motivy. Možnost výběru hotového motivu bylo v původní grafice potlačeno na úkor produktů s vlastním potiskem, které zde bylo zobrazeno původně.
  2. Doporučili jsme také potlačení barev a výměnu obrázků, které poutaly větší pozornost než CTA tlačítka, texty a produkty s potiskem.

5sekundový test je pouze jedním z mnoha testů, které vám pomohou odhalit nejen slabá a problematická místa vašeho webu, ale i obavy a očekávání vašich zákazníků. Můžete se vydat cestou kvantitativních výzkumů, které vám výsledky ukáží v číslech, nebo skrze kvalitativní výzkumy, díky kterým získáte informace o zákaznících.

V Optimiu vám pomůžeme s těmito typy výzkumů:

  • dotazníkový výzkum – pro odhalení cílové skupiny i potřeb zákazníků,
  • tree test – pro otestování struktury webu,
  • uživatelský test – pro odhalení problematických míst webu,
  • hloubkové rozhovory – pro zjištění potřeb vašich zákazníků,
  • preferenční test – pro testování grafiky,
  • card sorting test – pro otestování struktury,
  • design test – pro testování grafiky,
  • stanovení hypotéz a ověření efektivity v AB testech.

Součástí UX služeb je také UX analýza webu z pohledu heuristiky, ale i nastavení měření v rámci GA. U klientů sledujeme heatmapy i nahrávky obrazovky, které odhalí, jak se vaši zákazníci chovají na konkrétních stránkách.

Proč byste se měli na UX zaměřit? UX vám pomůže nejen zvýšit konverzní poměr, ale i nastavit správnou strategii, se kterou přesněji zacílíte na své zákazníky.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Redesign e-shopu Laskakit.cz: snížili jsme míru opuštění stránky o 20 %

K budování brandu vede trnitá cesta, proto potřebujete dobré parťáky, kteří vám hlídají záda. Společně s klientem Láskakit (dříve Laskarduino) a grafickým studiem Smeczka jsme vytvořili nový vizuální styl celého e-shopu a snížili míru opuštění o 20 %. Jak se nám to povedlo?

Přečíst článek

Staňte se také naším klientem

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz