8 minut čtení
Čelíme krizi, kterou nikdo z nás nečekal. To by ale nebyli Češi, aby si nezvládli poradit i v situaci, kdy museli zavřít podniky. Některé reakce vybraných podnikatelů nám doslova vyrazily dech.
Nařízení vlády musí respektovat všichni. Firmy, živnostníci, běžní lidé. Naštěstí máme ty internety! Proč? Spousta značek totiž může svou strategii zaměřit na online. A lidé, kteří sedí doma u počítačů, na to budou reagovat. Dokážeme ze dne na den změnit priority a obrátit úpadek v zisk? Podívali jsme se na příklady dvaceti značek, které se s krizí vyrovnávají po svém. A daří se jim to. Jak?
Proměna prodejen, alternativní cesty doručení produktu zákazníkovi a další kroky mají jeden společný jmenovatel. Značky se přizpůsobily situaci a začaly na ni reagovat. Zákazníky teď trápí především nuda, pocit nevyužitelnosti, touha po informacích, potřeba uklidnění strachu, obavy o vlastní bezpečí. Takhle se současnému stavu přizpůsobily následující značky:
Datart musel zavřít pobočky, našel ale způsob, jak je využít jinak. Z některých vytvořil výdejní místa pro e-shop. Novou žehličku si tak objednáte z pohodlí domova, zaplatíte online a vyzvednete na nejbližší prodejně. Bezkontaktně, bezpečně, jednoduše.
iStyle myslí i na klienty, kteří pracují z domu. Nabízí firmám plnou podporu, a to od dodání LTE modemů, řešení vzdálených přístupů, až po výukový portál s řadou online kurzů.
Restaurace, bary a další gastro podniky se připojili k rozvážkovým službám jako damejidlo.cz, Wolt a další. Krmí tak své strávníky dál. Nebo si našly vlastní cestu, jako brněnský Bar, který neexistuje a jejich sesterský podnik 4pokoje. Pod společnou doménou rozvoz.lidizbaru.cz rozváží míchané drinky a obědy svým štamgastům domů. Aby zákazníci nepřišli o barmanský zážitek, přípravu večerních koktejlů mohou sledovat na online streamu.
Brašnářství Tlustý změnilo výrobu z kožených peněženek, opasků a dalších produktů na to, co je v dnešní době potřeba nejvíce. Šijí roušky a vyrábí obličejové štíty. Prodávají je do nemocnic i běžným lidem.
V současné situaci se lidé přestávají vyznávat v záplavě zpráv. Jak nosit roušku a jak posílit imunitu jim proto radí přímo samotné značky.
Sportobchod.cz upravil celou úvodní stránku svého e-shopu. V bodech radí lidem, jak v těchto dnech správně sportovat, jak si zvýšit imunitu a nezapomínají ani na instrukce k nošení roušek. K tomu přidávají slevu na vybavení pro běh.
Alza vytvořila pro zákazníky speciální stránku, kde přehledně shrnuje situaci. Popisuje vše od příznaků viru, přes nařízení vlády až po aktuální informace o nemocných. Zároveň přitom nabízí různé typy produktů, které by se mohly lidem v současnosti hodit.
Kilpi radí zákazníkům jak se chovat při sportu. Vytvořili akci zaměřenou na šátky a ochranné oblečení pro běžce, které zároveň splňuje povinnost nosit na veřejnosti ochranu úst a nosu.
Na e-shop Ráj šití se vrhly útokem nejen švadlenky, ale i nezkušení nováčci, kteří se zapojili do akce #rouskyvsem a začali šít. Značka proto vydala článek s praktickým návodem, jak ušít roušku.
Jsou tu ale i ty značky, které využily volné kapacity a pomáhají tak společnosti. Zároveň si zvyšují morální kredit, díky kterému jim pak budou zákazníci věrní a upřednostní je před konkurencí.
Josef Průša & spol. vytvořili model ochranného štítu (a nově i brýlí), který tisknou 3D. Šablony nasdíleli zdarma všem, kdo mají zájem tisknout na svých strojích doma. Samotná továrna vytváří stovky ochranných pomůcek denně a zdarma je poskytuje nemocnicím i všem potřebným.
Liftago a Česká pošta pomáhají s distribucí roušek. Volné taxíky rozvezou švadlenám materiál a hotové roušky zase zdarma doručí pošta.
Vasky vyměnily výrobu bot za roušky. Ty šijí zdarma a aby jich zvládly ušít co nejvíce, značka otevřela transparentní účet, na kterém sbírají finance pro nákup a distribuci.
Ať už na webu nebo na sociálních sítích se firmy snaží lidem ukázat, že pro ně není situace lehká. Zvolili lidský přístup a svěřili se zákazníkům, jaké průšvihy kvůli krizi musí řešit. Mluví o boji s časem, kapacitami i obavami do budoucna. Informují o tom, co se ve firmě děje a jak budou postupovat dál.
Pro Rohlik.cz znamenala situace s vyhlášením karantény skokový nárůst objednávek. Časy dodání se tak prodloužily o několik hodin, zboží si zákazníci nemohli objednat hned. A tak Rohlík přiznal barvu. Ve videu na sociálních sítích šéf firmy vysvětlil jak velkému náporu objednávek teď společnost čelí a poprosil lidi o shovívavost.
I lékárny jedou v době zdravotní krize na plné obrátky. Aby měli lidé přehlednější informace hned a věděli, proč jsou zpožděné zásilky, vytvořila Pilulka.cz přehlednou stránku s aktuálními informacemi. Ve videu celou situaci zákazníkům objasní přímo jeden ze zakladatelů společnosti.
Place Store je značka, která sdružuje výrobce šperků, porcelánu, ručně dělaných výrobků i přírodní kosmetiky. A stejně jako ostatní, i oni museli díky nařízení vlády zavřít všechny pobočky. Obsah na sociálních sítích proto vyměnili za příběh ze zákulisí. Posty o novém zboží vystřídaly záběry šití roušek, skladu nebo i běžný život majitelek. Holky jednoduše dávají najevo, že i když mají zavřené prodejny, krize je nepoložila.
Aby zákazníci nepřestali nakupovat (a netlumili tak zbytečně ekonomiku) řada firem sahá k tzv. jistotě - k dopravě zdarma či slevovým kódům. Tyto kroky fungují, když se udělají chytře.
Pražírna Rebelbean nabízí milovníkům kávy něco navíc. Akci nazvali Kafe za litr a není vůbec složitá. 100g kávy stojí 1000 Kč. K němu ale dostanete i poukaz na 1000 Kč, který využijete hned po znovuotevření kaváren.
System4u, společnost, která se zabývá firemní správou mobilních zařízení, nabízí klientům konzultaci a úvodní online kurz zdarma. Ať už jde o pomoc se vzdáleným připojením, nastavení plošného home office nebo správou dalších systémů, bezplatně poradí a pomůžou.
Knihy Dobrovský podpořily výzvu #zustandoma a pro čtenáře připravily 10 e-knih ke stažení zdarma. A co za to chtějí? Nic, jen aby lidé zůstali doma.
Velké značky využily sílu svých sociálních sítí a dali umělcům možnost spojit se s diváky doma. Pomocí livestreamů zvedají náladu ve společnosti a zároveň dávají prostor divadelníkům i zpěvákům, kteří by jinak stáli osaměle na pódiu.
I kultura se může posunout do online světa, jak dokazuje Mall.cz s kampaní #kulturažije. Spolu s hudebníky a herci přesune jeviště do našich obýváků a každý den přinese nový kulturní zážitek do smutné karantény.
Coca-cola ve spojení se zkušebnami Bandzone vytvořila projekt #shudboujsmespolu a díky livestreamu na svých sociálních sítích, Youtube a dalších kanálech už od 12. března přenáší koncerty. Zapojili se zpěváci jako Pokáč, Pavel Calta, Ewa Farna nebo kapela Mirai.
Ať už se inspirujete, nebo půjdete vlastní cestou, je důležité po ní jít. Zoufale sprásknout ruce nad stojícím byznysem umí každý. Místo toho ukažte obchodního ducha, zapojte hlavu a zkuste z té kaše, do které jsme se dostali, dobře vybruslit.
Teď je ta chvíle, kdy se ukáže duše vašeho brandu! A lidé to ocení, podpoří vás nákupem, když budete myslet i vy na ně.
P.S. Děkujeme značkám Alza, Brašnářství Tlustý, Coca-cola, Průša Research, Rebelbean, Rohlík.cz, Prusa Research a Vasky za využití jejich fotografií a dobrou práci, kterou v těžké době vykonávají!